Célkitűzés 5 egyszerű lépésben – A SMART célkitűzés útmutatója

A célkitűzés elemi része a sikeres életnek. Célkitűzés nélkül nincs célba érés és nyomon követhető, átlátható fejlődés sem. Márpedig a célok kitűzésének egyik fő oka, hogy eredményeket érjünk el és azokat pontosan tudjuk mérni is.

Célkitűzés nélkül gőzöd sem lesz arról, hogy pontosan hol tartasz egy bizonyos eredmény felé vezető úton. Nem fogod látni a haladásod, az értelmét a tevékenységednek és idővel beleunsz az egészbe, legyen szó bármiről.

Célkitűzés nélkül nem leszel sikeres. Az ok egyszerű: célok nélkül nincs mi meghatározza a sikereid.

A célkitűzés a legfontosabb készségek közé tartozik. Ha képes vagy célokat kitűzni és tervet készíteni az elérésükhöz, már most borítékolhatod a sikeredet.

Miért fontos a célkitűzés?

Ahogy már fentebb is olvashattad: cél nélkül nem jön a siker.

A célok fel vezető úton formálódsz azzá, aki lenni szeretnél. Bármit megkaphatsz, elérhetsz az életben, amit csak akarsz. De kizárólag akkor, ha tudod, hogy mit akarsz.

Az emberek jelentős részének fogalma sincs arról, hogy mit akar, éppen ezért meg sem kapják azt.

célkitűzés iránytű

Nem tudja mit akar az élettől, nem tudja miért dolgozik, nem tudja miért történnek vele bizonyos dolgok. Fogalma sincs életének értelméről, éppen ezért nem válik azzá az életében, akivé válhatott volna.

Miért félünk a célkitűzéstől?

Az emberek többsége retteg a céloktól és a célkitűzéstől.

Világunk sajnos rendkívül kedvez a céltalanságnak. A technika fejlődése és a különféle okos kütyük, a nomofóbia (telefonfüggőség) tömegeket tántorítanak el a céljaik elérésétől.

Ajánlott cikk: 3+1 hatékony tipp, a telefonfüggőség ellen

Sokan tudják, hogy fontos a célkitűzés és ennek ellenére mégsem tűznek ki célokat. Most nézzük meg, hogy melyek a célkitűzés legnagyobb ellenségei.

A célkitűzés ellenségei

Számos dolog van, ami megakadályozza, hogy célokat tűzzenek ki az emberek. Ezek közül nézzük a leggyakoribbakat.

Célkitűzés 1. ellensége: lustaság, halogatás

Az egyik legnagyobb csoportot azok teszik ki, akik egyszerűen annyira érdektelenek az életükkel kapcsolatban, hogy nem akarnak célokat kitűzni. Úgy vannak vele, hogy inkább a mának élnek, lesz ahogy lesz.

“Úgy még nem volt, hogy sehogy se legyen.”

lustaság

Ajánlott cikk: Halogatás: 5 lépés, amivel könnyen leküzdheted

Célkitűzés 2. ellensége: tudatlanság

Ez a második legnagyobb csoport. Sokan azért nem tűznek ki célokat, mert fogalmuk sincs arról, hogy enélkül nem tudnak elérni semmit. Soha nem hallottak még erről, de lehet, hogy ha hallanának, akkor tűznének ki célokat. Ez talán a legkönnyebben orvosolható probléma.

Célkitűzés 3. ellensége: nem látja szükségét

Vannak, akik realizálják a célkitűzés fontosságát, azonban nem látják szükségesnek. Úgy érzik, hogy célkitűzés nélkül is haladnak az életben.

Vannak, akik “túl korlátozottnak” érzik a célkitűzést.

Azt gondolják, hogy ha célokat tűznek ki és elkezdenek dolgozni a megvalósításon, akkor unalmassá és egyhangúvá válik az életük, pedig ez nem igaz.

Célkitűzés 4. ellensége: visszautasítástól való félelem

Az emberek tudat alatt tartanak tőled, ha határozott célokkal rendelkezel.

Ennek oka az, hogy ha határozott céljaid vannak úgy, hogy közben nekik nincs, akkor kisebbrendűségi érzést keltesz bennük. Akaratlanul is felhívod a figyelmüket a hiányosságaikra.

Éppen ezért, sokszor tapasztalhatod azt, hogy máshogy állnak hozzád az emberek a céljaid miatt.

Egy idő után pedig már félni fogsz az elutasítástól, ami a lelassítja, vagy teljesen megszünteti a haladásod. Kínosnak, gáznak érzed, hogy nagyon sokat teszel a céljaidért.

Célkitűzés 5. ellensége: kudarctól való félelem

Mi van, ha nem érem el? Mit szólnak majd a többiek? Ezek a gondolatok sajnos sokakat hátráltat a céljaik felé vezető úton.

Ne attól félj, hogy elbuksz, inkább attól, hogy el sem kezded!

A célkitűzés receptje

Ha szeretnél valamit elérni, akkor meg kell pontosan határoznod, hogy mit. Egy új autót? Egy jobb állást? Egy cuki barátnőt/barátot? Ezt csak rajtad múlik.

A célt ki kell tűzni ahhoz, hogy el tudd érni! Ez minden esetben kötelező!

A SMART célkitűzésről

Mielőtt kifejteném pontosan, hogy mi egyáltalán a SMART célkitűzés, mik a SMART célok és mitől is lenne smart egy cél, nézzük meg, hogy miért van szükséged rá.

Elcsépelt mondás, hogy a célok lényegében munkásruhába bújt álmok, de valahol nagyon is igaz. Az álmaink kezdetleges célok, legalábbis könnyen azzá alakíthatók a SMART célkitűzés segítségével.

Le akarunk fogyni, el akarunk jutni Amerikába, több ügyfelet vagy eladást akarunk a cégünknek.

Ezek mind álmok, de ha tervet gyártunk a megvalósításukra, akkor már célok.

A legtöbb cél esetében azonban sajnos nem szakítjuk át a képzeletbeli célvonalat. Idő előtt elillan a lelkesedésünk, kifogy belőlünk a szusz és meghátrálunk. Biztosan neked is számtalan álmod, félbehagyott terved van talonban.

Ha most megkérdeznélek, legalább 3 “de jó lenne” dolgot tudnál felsorolni, amire mindig is vágytál, de soha nem vetted rá magadat, hogy megvalósítsd, vagy ha el is kezdted, félbehagytad.

A SMART egy angol mozaikszó, de rettentő találó lett a jelentése miatt. A legtöbb fontos szót tartalmazza, ami a sikeres célkitűzés esetében fontos.

A céljainkat legtöbbször csak úgy kitűzzük a “levegőbe”. Lefogyunk, leszokunk a dohányzásról, ennyi. Általában nem boncolgatjuk tovább, hogy miért, mikor, hogy honnan indulunk és a legfontosabbat sem: mégis hogyan tesszük meg?

Ez az oka annak, hogy a legtöbb ember nem éri el a kitűzött céljait, hogy az újévi fogadalmak jelentős része néhány nap alatt a feledés homályába vész. Valamint annak is, hogy folyamatosan csak halogatunk, nem haladunk előre és el sem kezdjük a céljaink megvalósítását.

A levegőbe kitűzött célok ellen még a jól meghatározott napi rutin se ér semmit.

Ajánlott cikk: Napi rutin: hogyan teszi könnyebbé az életed?

Már tudjuk, hogy miért van rá szükségünk, de nézzük meg, mit is jelentenek pontosan a SMART célok!

Mit jelentenek a SMART célok?

Hogyan lehet egyáltalán egy cél smart? Miben különbözik a SMART célkitűzés a szimpla célkitűzéstől? Van-e egyáltalán különbség, vagy csak egyszerűen fancy azt mondani, hogy SMART célok és ez is egy újabb menő kifejezés?

Ahogy fentebb is írtam, a SMART egy mozaikszó. SMART, azaz: Specific – konkrét, Measurable – mérhető, Achievable – megvalósítható, Relevant – reális, Time-based – időhöz kötött.

Smart célok
Smart célok

Így már mindjárt világosabb lehet számodra, hiszen elég beszédes önmagában az elnevezés is. Ez az 5 feltétel alakítja a célodat SMART céllá. Tehát a kitűzött célod legyen: kellőképpen konkrét, mérhető, teljesen reális illetve legyen a megvalósításnak végső határideje.

Ugye, hogy nem is olyan nehéz?

Ha logikusan átgondolod, ezek a kritériumok valóban sokkal “közelebb” hozzák a kitűzött céljainkat. Kézzelfoghatóbbá és az agyunk számára sokkal felfoghatóbbá alakítják.

Egy SMART célnak már azonnal tudod, hogy hogyan állj neki, ezért ha így tűzöd ki a céljaidat, hamarabb el is érheted őket.

De nézzük is, hogy mik ezek:

Célkitűzés 1. szabálya: legyen specifikus és világos!

Így szól a SMART célkitűzés első szava: specific. Nézzük, hogy mit jelent a specifikusság a célmeghatározás esetében.

A célod midig legyen személyre szabott. Legyen egyértelmű és konkrét, hogy pontosan mit szeretnél elérni!

Nem túl konkrét, ha azt mondod: szeretnék rendszeresen futni. Nem kézzel fogható, így kevésbé is megvalósítható.

A fenti példánál maradva, a konkrét cél például így hangozna: 10 km-t szeretnék futni minden nap.

Célkitűzés 2. szabálya: legyen mérhető!

A SMART célkitűzés következő szava a measurable, azaz a mérhetőség. Ahogy már fentebb is olvashattad, egy célnak muszáj mérhetőnek lennie. Ellenkező esetben nem látjuk majd, hogy milyen hatékonysággal haladunk felé.

A célunknak mérhetőnek kell lennie, hogy magunk és mások számára is ellenőrizhető legyen.

Sok pénzt keresni például nem cél. Ez csupán egy vágyálom. De például 1 000 000 forintot keresni 1 hónap alatt, az már lehet cél.

Az egyszerűség kedvéért maradjunk az első példánál. Mivel egy konkrét célt határoztunk meg, ezért ez egyértelműen mérhető lesz számunkra.

Feketén fehéren látni fogjuk, hogy hogyan is haladunk. Első nap például csak 2 Km-t futunk, egy héttel később már 3 Km-t és így tovább, míg el nem jutunk a 10 Km-ig.

Az, hogy hogyan ütemezzük, már rajtunk múlik. Érdemes helyesen beosztani az időnket, hogy ne csússzunk el semmivel!

Ajánlott cikk: Úgy érzed, soha nincs időd semmire? Íme, a helyes időbeosztás titka!

Egy jó cél tehát konkrét és mérhető. Most nézzük a következő szabályt, ami segít bennünket a célkitűzésben.

Célkitűzés 3. szabálya: legyen elérhető!

A célunknak elérhetőnek (Achievable) kell lennie. Nem mondhatjuk azt, hogy 10 Km-t szeretnénk futni, ha 147 kilósak vagyunk még és egy percet nem futottunk idáig.

Muszáj elérhető célokat kitűznünk magunk elé, máskülönben kedvünk sem lesz küzdeni értük!

lépcső, mérhető célkitűzés

Célkitűzés 4. szabálya: legyen ésszerű!

A SMART célkitűzés vonalán maradva, a 4. lépés az, hogy a célunk legyen reális (relevant).

A célunk legyen reális, de kellőképpen megerőltető! Nem lesz eredményes, ha olyan célokat tűzünk ki, amiket könnyedén elérünk. És úgyszint az sem vezet sikerre, ha olyan célokat tűzünk ki, melyeket ha beledöglünk sem érünk el.

Fontos, hogy minden célunk túlmutasson mindazon, amit a múltban már elértünk. Mindezek mellett pedig a céljaink illeszkedjenek a hosszú távú elképzeléseinkhez és legyenek összhangban értékeinkkel és egymással is!

Célkitűzés 5. szabálya: legyen időhöz kötött!

A célod legyen időben meghatározott (Timed)! Ez azt jelenti, hogy készíts részletes ütemtervet határidőkkel, ami szemlélteti a haladásod.

Tudd pontosan, hogy mennyit haladsz és mekkora lépésekben! Nem léteznek valószerűtlen célok, csak valószerűtlen határidők!

Olyan ez, mint az utazás. Ha a terved az, hogy Győrbe utazz autóval, akkor pontosan tudod, hogy mikorra fogsz megérkezni. Miért ne lehetne így ez a személyes céljaiddal is?

Az első példánál maradva:

Hétfőn és kedden futsz 2 Km-t, szerdán és csütörtökön 4 Km-t, majd szépen lassan elérsz a kitűzött 10 Km-es célodhoz.

Ebben az esetben te pontosan tudni fogod, hogy mikorra tudod majd lefutni a 10 Km-t.

6 pontos célkitűzés checklist

A fentiek alapján kitűzött céljaidat vizsgáld meg az alábbi pontokon végighaladva. Ha mindegyikre elfogadható választ adtál, akkor indulhat is a célok megvalósítása!

1. Vágy

Igazán vágysz a kitűzött célodra, vagy azért csinálod csak, mert jól hangzik és menő? Mások által kitűzött célokat nem tudsz tökéletesen megvalósítani. És miért is tennéd?

Igazán vágysz a kitűzött célodra?

2. Hit

Hiszel a kitűzött célodban? Hiszed, hogy meg tudod valósítani, amit megálmodtál?

Ez a meggyőződés tesz képessé arra, hogy tökéletesen megvalósítsd a kitűzött céljaidat!

Hiszel magadban, hogy meg tudod valósítani a kitűzött célodat?

3. Rögzítés

A mondás úgy tartja, hogy a le nem írt cél nem cél. Minden esetben vesd papírra a céljaidat, hogy ha álmodból keltenek fel is tudd őket.

Le vannak írva egy biztos helyre a céljaid?

4. Miért?

Vizsgáld meg, hogy miért akarod elérni a kitűzött célodat! Ha nem jók a motivációid, nem fogod elérni a kívánt célt.

Mi motivál abban, hogy elérd a kitűzött célodat?

5. Képességek

Rendelkezésedre áll minden képesség ahhoz, hogy elérd a céljaidat? Ha nem, akkor hajlandó vagy megtanulni ezeket?

Képes vagy áldozatokat hozni a céljaidért?

6. Koherencia

A céljaid illenek a világodba? Összhangban vannak veled és egymással? Nem tűzhetsz ki egymásnak ellentmondó célokat, mert egyik sem fog sikerülni!

Nem akarhatsz vega nagykövetté válni, ha közben a húsevő világbajnokságot is szeretnéd megnyerni.

A példa idióta, de tökéletesen szemlélteti a lényeget.

Összhangban vannak a céljaid egymással és veled?

Így tűzz ki SMART célokat!

Most nézzük meg, pontosan hogyan is tudod alkalmazni a SMART célkitűzést, vagyis hogy alakíthatsz át egy szimpla célt SMART céllá. Kettő példát fogok mutatni, egy olyat, ahol céges célokat alakítunk SMART célokká és egyet, ahol magánéleti célokat. (A cikk további részében majd többet is mutatok.)

Kezdjük tehát a céges célokkal!

SMART célkitűzés vállalkozások esetében

Tegyük fel, hogy a prémium marketing tanácsadó vállalkozásodat szeretnéd feljebb skálázni. A célkitűzésed az, hogy több pénzt akarsz keresni. Nézzük ennek a SMART célkitűzéssel megoldott változatát!

Több pénzt szeretnél keresni a vállalkozásoddal.

Egy lépéssel a SMART célok felé: több fizető ügyfelet szeretnél szerezni.

Ebből az következik, hogy azon az elemen kell dolgoznod, ami az új ügyfelek behozataláért felelős.

Ez egy tanácsadó vállalkozás esetében lehet például PPC hirdetés, Inbound marketing eszköz, vagy akár sales tevékenység is.

Én az egyszerűség kedvéért Inbound marketing eszközökkel fogok példát konstatálni. (Inbound marketing eszköz például: blogolás, email marketing). Emellett pedig példa számokat fogok használni és feltételezéseket teszek. Te egészítsd ezt a saját számaiddal!

Így néz ki a feladat SMART célokra bontva:

Specific – konkrét: heti 2 új cikket fogok publikálni a céges blogon a meghatározott kulcsszavakra, mert ez lesz felelős azért, hogy heti szinten több új ügyfél kérjen ajánlatot.

SMART célok tekintetében: több pénzt szeretnék, ezért több fizető ügyfélre van szükségem. Az “elemzésem” során kiderült, hogy a blogból érkezik a legtöbb ajánlatkérés, ezért ezen a szálon megyek tovább. Ahhoz, hogy több látogató érkezzen a blogra, több kulcsszóra kell találatot szereznem – vagy a régebbi cikkeket optimalizálni.

Ezért készítek egy alaposan kidolgozott tartalommarketing naptárat és hetente 3 szakmai cikket fogok publikálni a blogomon, az előre kitűzött kulcsszavakra pályázva. A cikkek publikálása mellett a funnel többi lépcsőfokát is fejlesztem, hogy a forgalmat új ügyfelek formájában tudjam realizálni. (A cikkekkel például email címeket is gyűjtök, hogy tovább tudjam lendíteni a folyamatban az olvasókat emailek segítségével.)

Ennél a pontnál légy konkrét, amennyire csak tudsz! A konkretizálás során határozd meg, hogy pontosan mit és hogyan akarsz elérni!

És a legfontosabb: OK-OKOZAT! Mindig az OKon dolgozz, sose az okozaton! Az okozat jelen esetben az, hogy több pénzt keresel a vállalkozásoddal, de ezen önmagában akkor tudsz dolgozni, ha tudod, hogy minek köszönheted.

Measurable – mérhető: hetente 2 új cikket kell írnom. A cél innentől az, hogy több cikket írjunk, ami nagyobb bevételt generál. Ez egyértelműen mérhető. Feketén-fehéren látni fogod, hogy mikor írtál meg kettő darab cikket.

A mérhetőséget úgy a legegyszerűbb előteremteni, ha célszámot társítasz az elérni kívánt cél mellé.

Ahogy láthatod, egymásra épülnek a SMART célok elemei. Mivel konkrét célod van, ezért tudod mérni is.

Achievable – elérhető: nem tudsz 100 cikket megírni 1 nap, maximum négyet, de ez is necces.

De ez a pont relatív és csakis tőled függ! Te fogod érezni, hogy mi reális és mi nem az számodra. Amondó vagyok, hogy minden csak döntés kérdése. Bármire képes az ember, ha elhatározza magát.

Legyél mindig optimista, de maradj a földön. Nem érsz el vele semmit, csak csalódást okozol magadnak azonfelül olyan mércét állíthatsz fel, amiről te sem hiszed el, hogy meg tudod ugrani.

Relevant – releváns: azaz legyen összeegyeztethető a céljaiddal. Olyan célokat válassz, amelyekért szívesen dolgozol éjt nappallá téve.

Time-based – időhöz kötött: például: 2021.12.31-ig szeretném elérni. Ez időhöz kötés. Minden célodhoz tűzz ki határidőt, amire szeretnéd elérni. Ez teszi az álmokat célokká.

Egyéb SMART célok

A következőkben mutatok még 3 példát, hogy tisztán lásd, mennyivel egyszerűbb és hatékonyabb SMART célokat használni.

A célok elérését automatizálhatod is. Ezeket szokásokkal tudod megtenni. Ha egy bizonyos tevékenységet – például az egészséges étkezést – szokássá alakítod, sokkal könnyebben elérheted.

Ajánlott cikk: Szokás kialakítása 4 lépésben egyszerűen

Le akarok fogyni

A SMART célok:

Specific – konkrét: 15 kilót akarok fogyni 3 hónap alatt. Ezért minden héten négyszer fogok futni, hétfőn, szerdán, pénteken és szombaton, 18:00-19:00 között.

Ha rossz idő lesz, akkor 30 percet ugráló kötelezem és megcsinálok 5×20 felülést. Emellett rendbe teszem az étkezésem, ami azt jelenti, hogy napi ötször fogok étkezni. Reggelizem, tízóraizom, ebédelek, uzsonnázom és vacsorázok.

Az alapanyagokat innentől alaposan megválogatom.

Measurable – mérhető: 15 kilót szeretnék fogyni, 3 hónap alatt. A diétát és az edzést 2021.01.01 dátummal kezdem és 2021.03.31 dátummal fejezem be. Ezen idő alatt minden héten lemérem a súlyomat és centiket mérek a combomon, derekamon és a mellkasomon.

A haladást ezen számok fogják mutatni.

Achievable – elérhető: 3 hónap alatt 15 kilót fogyni nagyon is reális, de látni fogod már az első hónap után.

Relevant – releváns: ez a cél attól lesz releváns, hogy elhatározod, mindent bele adsz annak érdekében, hogy sikerüljön. Teljes átalakuláson mész keresztül testileg és lelkileg egyaránt.

Time-based – időhöz kötött: A diétát és az edzést 2021.01.01 dátummal kezdem és 2021.03.31 dátummal fejezem be. Mindössze 3 hónapot adok magamnak arra, hogy megszabaduljak 15 kilótól.

2021.03.31-ig 15 kilóval könnyebbnek kell lennem.

Több pénzt akarok keresni

A SMART célok:

Specific – konkrét: havonta 700.000 Forintot akarok keresni. Ennek érdekében a jelenlegi főállásom mellett, ahol 400.000 Forintot keresek, alapítok egy egyéni vállalkozást és webshopot indítok.

A webshopban eszközöket fogok árulni, amik segítenek a méhészeknek a tevékenységükben. Ezzel a webshoppal 12 hónap alatt elérem, hogy havonta fixen 300.000 Forint tiszta profitra tegyek szert.

Így 2022.01.31-re már havonta nettó 700.000 Forintot fogok keresni.

Measurable – mérhető: havonta nettó 300.000 Forint plusz bevételre van szükségem ahhoz, hogy elérjem a kitűzött célomat. Havonta átlagosan 25.000 Forinttal kell növelnem ahhoz a bevételeimet, hogy a kitűzött határidőre teljesüljenek a számok.

Achievable – elérhető: olyan webshopot válaszottam, ami koherens a szakmámmal és nincs hatalmas verseny a piacon. Emellett arra is ügyeltem, hogy minőségi szolgáltatást tudjak nyújtani. Ezek teszik lehetővé azt, hogy objektíven ítélve is nagy esély van a cél elérésére.

Ezt az általam kérdezett üzleti tanácsadó is megerősítette.

Relevant – releváns: méhésznek tanultam, évekig voltam őstermelő. Imádom a méheket és mindent tudok a témáról. Ez garantálja azt, hogy a piac hitelesített szakértőjévé lépjek elő.

Time-based – időhöz kötött: időhöz kötöttük, hogy mikorra akarjuk elérni a nettó 700.000 Forintos bevételt. Ez a dátum 2022.01.31, tehát 1 év alatt fogjuk elérni ezt a célt.

Meg akarok tanulni gitározni

A SMART célok:

Specific – konkrét: el akarom játszani az összes KISS számot szólógitáron, emellett szeretnék megtanulni improvizálni is. Ezt a már meglévő szólógitáromon fogom gyakorolni heti négyszer, hétfőn, kedden, szerdán és szombaton.

A gyakorlásban egy profi tanár lesz segítségemre. Erre 5 hónapot adok magamnak. Ez az 5 hónap 2021.01.01 és 2021.06.30 között lesz.

Measurable – mérhető: 5 hónapom van megtanulni alapszinten gitározni és eljátszani az összes KISS dalt. Havonta legalább 10 dalt kell megtanulnom ahhoz, hogy tartani tudjam a határidőt.

Achievable – elérhető: profi tanár segítségével sikerülni fog. Van érzékem a zenéhez.

Relevant – releváns: 10 évet zongoráztam ezelőtt, mindenem a zene.

Time-based – időhöz kötött: 2021.06.30-ig kell elérnem a célt. Ez 5 hónap.

Érted már a SMART célok lényegét? Ugye, hogy sokkal kézzelfoghatóbbá, egyszerűbbé teszi az egész tervet, ha így tűzöd ki a céljaid?

A SMART célkitűzés minden területen alkalmazható. A fentiekben láthattál példát céges célokra és magánéleti célokra egyaránt.

Hasznos tippek SMART célkitűzéshez

Ahogy már fentebb is írtam, az “Úgy érzed, soha nincs időd semmire? Íme, a helyes időbeosztás titka!” című cikkben már kifejtettem néhány célkitűzéssel, időbeosztással kapcsolatos tippet, amelyek segítenek a hatékonyságod növelésében.

1. Fókuszálj, fókuszálj, fókuszálj!

Igen, ez valóban ennyire fontos, hogy háromszor kellett leírnom. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a legtöbben azért adják fel, mert nem fókuszálnak eléggé.

Nem szívvel-lélekkel űzik azt, amibe belefogtak. Nem járja át Őket eléggé az, amivel éppen tevékenykednek. Óriási hiba!

Ha valamit el akarsz érni, akkor 100%-os erőbedobásra lesz szükséged. Jelen kell lenned, hiszen a Te életedről, a Te jövődről van szó.

2. Készíts motivációs mappát!

Hiába a SMART célok, a kitartásodat ez nem erősíti. Ha nem lebeg folyamatosan a szemeid előtt a cél, fel fogod adni. Készíts motivációs mappát, amiben kifejted képekkel, szöveggel, hanganyaggal vagy bármivel amivel tudod, hogy miért akarod pontosan elérni az adott célt!

Amikor úgy érzed, hogy fel akarod adni, csak pillants bele. Nézd át, hogy pontosan miért is kezdted el, mi járt a fejedben, amikor nekifogtál az adott célnak.

Ez a motivációs mappa lehet egy egyszerű kockásfüzet, amibe szöveget írsz vagy képeket ragasztasz, de talán egyszerűbb, ha például egy Google Drive mappát készítesz. Itt tudsz létrehozni szöveges és képes tartalmakat egyaránt, ráadásul nem tűnik el és mindig Nálad lehet.

3. Csatlakozz egy mesterelme csoporthoz!

Mastermind, azaz mesterelme csoport. Ha még soha nem hallottál róla, akkor néhány mondatban kifejtem Neked, hogy miről is van szó.

A mesterelme csoport célja az, hogy egy bizonyos témában, szakmában összegyűjtse azokat az arcokat, akiktől tanulni lehet valamit. Azokat, akik vezérei a saját szakterületüknek.

A mesterelme csoport tagjai megosztják egymással a szaktudásukat, kapcsolataikat, ötleteiket, meglátásaikat.

Ennek az az értelme, hogy így “összeadódik” a kis csoport tudása, kapcsolatrendszere és sokszoros hatékonyságot biztosít a csoport tagjainak.

Képzelj el egy csoportot, ahol több szektorból vannak sikeres vállalkozók, könyvelők, marketingesek, jogászok, mérnökök és mindenféle szakértő. Ugye, hogy mekkora ereje tud lenni egy ilyennek?

Ilyen körökben a bizalom és az őszinteség alapelvek. Közös célok, célkitűzések és megvalósítás.

4. Írd le a céljaidat!

Ha már olvastál célkitűzés témában, akkor már biztosan találkoztál ezzel a tanáccsal, hogy írd le a céljaidat. A legtöbb esetben soha nem indokolják meg, hogy mi ennek az oka. Emellett pedig rendre kihagynak egy nagyon-nagyon fontos információt.

Nem elég pusztán leírnod a céljaidat. Hatásos, de nem elég. A lapon, amire a céljaid írod, egészen pontosan ezekre a kérdésekre adj választ:

  • Mi az a cél, amit el akarsz érni konkrétan?
  • Miért akarod elérni?
  • Mikorra akarod elérni?
  • Hogyan, milyen tevékenységek segítségével fogod elérni?

Azért muszáj leírnod a kitűzött céljaidat, mert így fognak rögzülni, így fogod látni pontosan, hogy mi felé haladsz. Emellett a célok leírásának a tudatalattira is hatása van.

5. Fejleszd az önbizalmad!

Ahhoz, hogy elérd a céljaidat, önbizalomra lesz szükséged. Ha nem bízol eléggé magadban, az folyamatosan hátráltatni fog és visszahúz az úton.

A céljaid elérése közben számtalan olyan lesz, hogy a sarkadra kell állni és neki kell feszülni valaminek. Éppen ezért, ha önbizalom hiánnyal küszködsz, a legjobb, ha mielőbb elkezdesz dolgozni rajta.

Ebben a cikkben összegyűjtöttem mindent, ami segíteni fog az önbizalom növelésben.

6. Alkalmazd a napi rutin erejét!

Akkor fogsz tudni hatékonyan haladni a céljaid felé, ha a kezedben tartod a hétköznapjaidat. Azzal, hogy egy gördülékeny napi rutint állítasz magadnak, pontosan ezt teszed.

A napi rutin nem egyenlő azzal, hogy bekorlátozod magad és pontról pontra leírod a napi teendőid. Annak szerintem nincs értelme, mert úgysem tudod tartani magadat hozzá. Mindig lesznek olyan dolgok, amik felforgatják az előre megírt rendet.

A leghatékonyabb megoldás erre, ha napokban gondolkodsz és délelőttre, illetve délutánra osztod a teendőidet.

7. Győzd le a halogatást!

Halogatás, a sikeres emberek mumusa. Mindenkivel előfordult már életében, hogy halogatott valamit. A legtöbben nincsenek tudatában, hogy ennek milyen negatív hatásai vannak az életünkre nézve.

A halogatásnak számtalan oka lehet. Halogatunk, ha a ránk váró feladattól félünk. Halogatunk, ha nem rendelkezünk elegendő információval és halogatunk, ha nem vagyunk urai az időnknek.

Ajánlott cikk: Halogatás: 5 lépés, amivel könnyen leküzdheted

6 egyszerű reggeli rutin, ami élvezhetőbbé teszi a reggeleidet. Töltsd le itt az eBookot!

Konklúziók

SMART célok, tehát konkrétak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek. Akkor van rájuk szükséged, ha valóban szeretnéd elérni a céljaidat és egy sokkal konkrétabb megoldást szeretnél alkalmazni erre.

A SMART célok megtervezésével egy átlátható “térképet” kapsz, amely elvezet az eredményekig.

Egy útravaló tanácsot fogadj meg tőlem: Ne beszélj bárkivel a céljaidról! Kizárólag azokkal, akiknek szintén vannak céljaik!

Ez azért fontos, mert ahogy fentebb olvashattad, az emberek többsége fél azoktól, akik határozott célokkal rendelkeznek. Ez pedig abban mutatkozik meg, hogy mindenáron próbálják lebeszélni ezekről a célokról.

“Ez butaság”, “túl sok munka”, “nagyot bukhatsz”, “rizikós”, “már sokan csinálják”… stb.

Erre egyetlen megoldás van: nem mondod el senkinek a céljaidat, kizárólag azoknak, akik maguk is célokkal rendelkeznek.

Semmilyen szél sem kedvező annak, aki nem tudja, milyen kikötőbe tart. – mondta Scena a célkitűzésre utalva.

Arra akart ezzel célozni, hogy rengeteg lehetőség csak akkor talál meg téged, ha egy bizonyos irányba halad az életed. Ez az irány pedig csak akkor a jó irány, ha tudatosan haladsz felé célkitűzések által.

Minden egyéb esetben ez a haladás inkább csak sodródás. Ez pedig azért veszélyes, mert nem te irányítasz és nem tudod hol kötsz ki.

Tudnod kell, hogy a fent leírtak is csak úgy működnek, ha beleállsz a munkába és csinálod! Ha nem tűzül ki célokat, akkor idővel azt fogod érezni, hogy nem haladsz a feladataiddal. Ez egy ördögi kör. Kezdd el még ma megvalósítani az álmaidat!

Ha pedig így döntesz, akkor előre garantálhatod magadnak a sikert.

Olvass még több önfejlesztő cikket és legyél napról-napra hatékonyabb, boldogabb és gazdagabb! Kattints ide még több Misztersiker cikkhez!

Még több hasznos cikk: