Ha csak egy picit is tudatosabb vagy az átlagnál, akkor már biztosan legalább 100 listát olvastál a “siker receptjéről”. Ezek a listák ilyen pontokat tartalmaztak: légy kitartó, fókuszált, elszánt, alázatos, feküdj és kelj korán, olvass és mozogj minden reggel és a társai. Ez mind szép és jó. Ártani egyikkel sem ártasz magadnak, de ezek nem fogják megváltani az életed. Az első és legfontosabb tulajdonság, amit el kell sajátítanod, az a felelősségvállalás.

(Egyébként én is írtam már cikket a sikerről, ezt ide kattintva találod. Spoiler alert: nem találsz benne klisé tanácsokat.)

Felelősségvállalás nélkül semmi esélyed előre haladni és elérni az álmaid. Igen, ez erős kijelentés lehet, de olvass kicsit tovább és te is megérted, hogy miért gondolom ezt. (Ha a cikk végére is azt fogod érezni, hogy szerinted ez hülyeség, kérlek írd meg kommentben, nagyon kíváncsi vagyok rá! 😉 )

Mit jelent a felelősségvállalás?

A felelősségvállalásnak két típusát különböztetjük meg:

Van a klasszikus értelemben vett felelősségvállalás, ami a múltban általunk előidézett cselekményekért történő felelősségvállalást jelenti. Ilyen például, hogy lopsz a munkahelyedről, majd ezt követően a csapatmegbeszélésen önszántadból bevallod és őszintén vállalod a következményeit. Nem mentegetőzöl, hogy visszahoztad volna, szegény vagy, azt hitted a tiéd és társai, hanem teljes mellszélességgel kiállsz és vállalod, amit tettél.

Azonban van a felelősségvállalásnak egy másik fajtája is, ami már nem annyira népszerű és kevesen beszélnek róla.

Ez inkább a jelenbe és a jövőbe mutat. Azt jelenti, hogy tudatában vagy annak, hogy az életed a te kezedben van. Egyedül te vagy felelős azért, hogy milyen életet élsz jelenleg és egyedül te vagy felelős azért is, hogy mit hozol ki magadból a továbbiakban.

Senki más (sem a szüleid, sem a főnököd) nem tud elérni helyetted semmit. Senki nem tudja elérni helyetted az álmaid, azokért neked kell megdolgoznod. Ez a gondolkodásmód elősegíti, hogy a problémák megoldására koncentrálj ahelyett, hogy tagadnád, vagy figyelmen kívül hagynád a fennálló nehézségeket.

Ez nyilvánvaló. Gondolhatod most magadban, azonban az emberek túlnyomó többsége sajnos nem képes erre. Minden rossz eseményért az életükben keresik a bűnbakot. Keresik, hogy ki vagy éppen mi miatt nem úgy sikerült valami, ahogyan azt eltervezték.

Ráfogják a kormányra, a szüleikre, a gyerekkori rossz családi körülményeikre és igazából bármire, amire csak tudják.

A felelősségvállalás egy jó szokás, amit rendszeresen gyakorolnunk kell, így leszünk profik benne.

CIKKAJÁNLÓ: Szokás hatalma: így alakíts ki sikeres szokásokat!

Mi kell a felelősségvállaláshoz?

Ahogy fentebb is írtam: a felelősségvállalás egy szokás. Éppen ezért, ha te jelenleg még azok táborába tartozol, akik mindig mást okolnak a rossz történésekért az életükben, szerencséd van, hiszen ez egy tanulható tulajdonság.

Nézzük meg, mire van szükséged ahhoz, hogy megtanuld vagy fejleszd ezt a képességed.

Önbizalom

Ahhoz, hogy teljes felelősséget tudj vállalni az életedért, önbizalomra van szükséged. Ha nem hiszed el magadról, hogy képes vagy jobb életet teremteni magadnak, akkor nem is fog sikerülni. Így az első lépés az, hogy az önbizalmadat fejleszd a lehető legmagasabb szintre. (Igen, ez is egy fejleszthető tulajdonság.)

CIKKAJÁNLÓ: Önbizalom növelés 6 azonnal bevethető lépésben

Önértékelés

Az önértékelés azt jelenti, hogy saját értékrenddel, egy egészséges képpel rendelkezel magadról. Nem másoktól várod, hogy értékesnek tartsanak, mert tudod jól magadtól is, hogy az vagy.

Önismeret/önmonitorozás

Ahhoz, hogy tudd, te hogyan állsz jelenleg a felelősségvállalással, önismeretre van szükséged. Emellett pedig muszáj, hogy folyamatosan monitorozd magad, hiszen ha ezt nem teszed, észre sem fogod venni, hogy már megint másokat okolsz a saját hibáidért.

Érzelmi intelligencia

Az érzelmi intelligencia segít felismerni és tudatosítani magadban az érzelmeidet, érzéseidet. Segít abban, hogy felismerd, ha éppen irigykedsz vagy utálattal fordulsz másokhoz.

Konklúzió

A lapokat, amiket az élettől kaptál, már nem tudod megváltoztatni. El kell fogadnod, hogy úgy születtél, ahogy vagy. Nyilván vannak változtatható tényezők. Ha túlsúlyos vagy, le tudsz fogyni. Ha vékonynak tartod magad, el tudsz menni edzeni a konditerembe. Ha szegény vagy, igenis tudsz tenni (ha akarsz) azért, hogy ez ne legyen így többé.

De azt is tudnod kell, hogy egyedül te tudsz tenni azért, hogy a jövőd jobb legyen, mint a jelened. Nincs olyan tényező, ami gátolni tudna ebben, hiszen a te életed. Azt tehetsz, amit csak szeretnél.

Ajánlott cikkek:

Itt a közösség, ahova jó tartozni. Sokkal személyre szabottabb lépések, hogy hogyan válj napról napra eredményesebb emberré. A csatlakozáshoz kattints ide.

Ha tetszett a cikk, akkor kérlek segítsd azzal a munkámat, hogy megosztod ezt másokkal! Köszönöm!