Jó kapcsolat a körülöttünk élőkkel? Az már köztudott, hogy a szubjektív éleminőségünket nagymértékben befolyásolja a kapcsolataink minősége. Az, hogy milyen kapcsolatot alakítunk ki barátainkkal, szeretteinkkel és a körülöttünk élő emberekkel.

Biztos vagyok benne, hogy te is tapasztaltad már, hogy sokkal jobban érzed magad, jobban élvezed az életet, ha nem vagy haragban senkivel és minden “happy” a kapcsolataidban.

De hogyan lehet ezt elérni? Vajon mindenáron fel kell adni az elképzeléseinket és önmagunkat, ha jó kapcsolatokat szeretnénk? Mindig nekünk kell engedni?

Sokan, köztük biztos te is alátámasztod, hogy a jó kapcsolat egyik alapja a kölcsönös odafigyelés, figyelmesség. Na persze itt most nem csak arról van szó, hogy felköszöntöd névnapján, vagy hogy előre engeded a sorban, hanem egészen más, a közvetlen beszélgetés közben történő figyelmességre, jelenlétre.

Ez a cikk az “Így alakíts ki jó kapcsolatot másokkal” sorozat első része, melyben már egy azonnal használható gyakorlatot osztunk meg arra, hogy hogyan tudod emelni a kapcsolataid szintjét és hogyan tudsz új, jobb minőségű kapcsolatokra szert tenni.

 

A probléma, ami rombolja a kapcsolataid minőségét

Elképesztő, hogy az, ami napjainkban már teljesen elfogadott és normális, azt néhány éve még el sem tudtuk volna képzelni. Persze most inkább elkerülném a “régen minden jobb volt”  filozofálgatást és sóvárgást.

Ez a probéma a figyelem, odafigyelés teljes hiánya. Az, hogy már a közvetlen körülöttünk élőkre sem tudunk 100%-os figyelmet fordítani. A helyzet annyira súlyos, hogy már igazából nem is kell, hogy mást csinálj, miközben valaki beszél hozzád, nem egyszerűen nem vagy képes fókuszálni rá.

Ennek a figyelemzavarnak az okai közé tartozik az, hogy manapság már mindenki százfelé figyel és ezer meg ezer dologgal van elfoglalva. Egy pittyenés a messengertől es emal, egy telefonhívás innen egy SMS onnan. A figyelmünk már teljesen megoszlik és az agy szépen kezdi elveszíteni a fókuszáló képességét.

 

Hogyan van ez hatással a kapcsolatok minőségére?

Az ember hajlamos azt hinni, hogy egy beszélgetésben a figyelem színlelhető, vagy megjátszható. Az igazság az, hogy az emberi agy (olyakor tudat alatt) 70 ezredmásodperc alatt érzékeli az arckifejezés változását.

Biztosan már te is voltál egy olyan beszélgetés részese, ahol azt érezted, a partner nem igazán figyel rád. Ez milyen érzéseket váltott ki belőled? Biztos vagyok benne, hogy nem esett jól és egyáltalán nem érezted magadat fontosnak.

Lássuk hát a gyakorlatot, ami jelentősen növelheti a kapcsolataid minőségét.

 

Gyakorlat

A gyakorlat elvégzéséhez semmi másra nincs szükséged, csak egy üres, viszonylag csendes szobára, vagy egy ingerszegény környezetre. Valamint egy időmérő kütyüre (ez akár lehet a telefonod is).

  • Állítsd az időmérőt 1 percre
  • Hunyd le a szemed
  • Koncentrálj erősen az alábbi dolgok valamelyikére: körülötted lévő zajok, saját légzésed, vagy arra, hogy mit érzel a lábujjaidban.

1. Hangok

Figyeld meg, hogy milyen zajokat hallasz magad körül! Képzeld azt, hogy a füleid műholdantennák, amelyekkel passzívan és objektíven érzékeled a hangokat!

Elemezd őket és próbáld kitalálni, hogy melyik hang mi lehet.

2. Légzés

Koncentrálj a légzésedre! Figyeld meg, hogy mit érzel ki- és belégzés közben az orrodban, a mellkasodban és a hasadban! Figyelj arra, hogy mindig csak az adott lélegzetvételre koncentrálj! Képzeld azt, hogy a lélegzetvétel egy személy, akire maximálisan próbálsz figyelni.

3. Lábujj

Irányítsd a fejed tetejétől egészen a lábujjaidig a figyelmedet. Ezzel arra kényszeríted az elmédet, hogy lefelé haladva az egész testedre koncentrálj. Ez nagy segítség az adott pillanat fizikai ingereinek teljesebb érzékeléséhez.

 

Kiértékelés

Milyen volt? Ugye érezted, hogy az elméd minduntalan elkalandozott, pedig mélyen próbáltál koncentrálni?

 

 

Egy kis extra

Alapjába véve ez a technika nem csak a kapcsolataidra gyakorolt jó hatása miatt javítja az életminőségedet, hanem azért is, mert megtanít fokuszálni és elmélyülten figyelni, koncentrálni az adott feladatra. Olyan világot élünk, ahol kegyetlenül nehéz elmélyülten egy dologra fókuszálni.

Olyan szinten sok inger éri az agyunkat napi szinten, hogy külön fejlesztéssel szinte tényleg lehetetlen hatékonyan és elmélyülten elvégezni

 

Összefoglalás

Ha megtanulsz odafigyelni másokra, az érezhetően javítani fogja a kapcsolataidat. A fókuszált munka pedig durván pozitív változásokat indíthat el az életedben. Így érvényesül az az igazság, hogy nem sokat kell dolgozni, hanem extra hatékonyan!

 

A gyakorlat Olivia Fox Cabane – The Charisma Myth című könyvében található.