6 technika a kritika kezelésére: a kritika kezelésének útmutatója

A kritikát elkerülni sajnos nem lehet. Mindenki részesül benne, legyen szó pozitív vagy negatív, jogos vagy éppen jogtalan kritikáról. A következő rövid cikkben azt mutatom meg, hogy hogyan lehet asszertív és hatásos a kritika kezelése.

Kritika igazából bármikor érhet váratlanul is. A cikk segítségével ezeket is tudni fogod majd kezelni. De ehhez az első lépcsőfok az, hogy először az előre tudott helyzetekre készülsz fel alaposan.

Ez következik most.

A kritika kezelése: hogyan nézz szembe a kritikával?

A főnököd az irodájába hívatott és már csak 2 napod van hátra a megbeszélésig. Íme az alábbi 6 lépés, amelyek segítségével karizmatikusan és asszertíven fog menni a kritika kezelése.

A bemutatott technika nem csak a munkahelyedről érkező kritikákra vértez fel, hanem általánosságban, érkezzen a kritika bárhonnan. (Családtagtól, baráttól stb.)

6 egyszerű reggeli rutin, ami élvezhetőbbé teszi a reggeleidet. Töltsd le itt az eBookot!

1. Kritika kezelése: Gondoskodj róla, hogy megfelelő lelkiállapotban legyél!

Mielőtt nekigyürkőznél a megbeszélésnek, gondoskodj róla, hogy harmonikus lelkiállapotban legyél. Nem fogod tudni a helyén kezelni a bírálatot, ha már amúgy is full idegesen, zaklatottan mész a megbeszélésre.

Mielőtt mész, sportolj egyet, menj sétálni a friss levegőre, vagy nyújts! Csinálj valami olyat, ami ellazít és nyugodt lelkiállapotot teremt benned.

Segíthet a vizualizáció is. Képzelj el egy számodra optimális végkimenetelt a megbeszélésnek!

2. Kritika kezelése: Idézd fel a korábbi elismeréseid!

Idézd fel a korábbi dicséreteid, elismeréseid, amit a munkádra – vagy az aktuális témában – kaptál! Ez is segíteni fog abban, hogy pozitív, nyugodt lelkiállapotba kerülj.

A pozitív lelkiállapot megteremtése mellett még segít abban is, hogy sokkal magabiztosabbnak, elégedettebbnek tűnj.

3. Kritika kezelése: Légy magabiztos és kezdeményező!

Figyelj a testbeszédedre!

Amikor belépsz az irodába, azt ne görnyedve, a földet bámulva, halkan tedd! Ezzel megágyazol a keményebb bírálatnak, mert azt sugallod, hogy gyenge jellem vagy, akivel bármit szabad.

Jó, persze azért ne rúgd be a főnök irodájának ajtaját, de ne is alázkodj meg a kelleténél jobban.

Ha problémáid vannak az önbizalmaddal, az Önbizalom növelés 6 azonnal bevethető lépésben című cikkemben találsz megoldást.

Ajánlott cikk: Önbizalom növelés 6 azonnal bevethető lépésben

4. Kritika kezelése: Kérj további információt, ha túl általános a kritika!

Eljutottunk oda, hogy megkaptad a kritikát. Jól leszúrtak, mert folyamatosan késel például. Ha úgy érzed, hogy a kapott kritikát bárki megkaphatta volna, mert túl általános, akkor kérj további információt!

Ez a hatástalanító tudakozódás.

Ennek segítségével sokkal konkrétabbra fordítod a szót. Lazítja a beszélgetés vonalát és lehetőséget nyújt arra, hogy – amennyiben valós a kritika – tanulj a helyzetből, vagy hatástalanítsd azt, ha alaptalan.

“Bocs főnök, de mikor is késtem pontosan?”

5. Kritika kezelése: Őszintén reagálj!

Az őszinteségnél nincs hatásosabb eszköz.

Fejezd ki bátran, ha megdöbbensz a hallottakon, vagy rosszul esik valami, de ne ess át a ló túloldalára!

Semmiképpen ne sajnáltasd magad, de bátran kimutathatod az érzéseidet a helyzettel kapcsolatban.

asszertív magatartás

6. Kritika kezelése: Bátran kérj gondolkodási időt, ha úgy érzed, hogy szükséged van rá!

Ha teljesen lesokkoltak a hallottak, nem kell azonnal reagálnod. Ezt senki nem várhatja el tőled. Kérj egy kis időt gondolkodni, ha úgy érzed, hogy valóban szükséged van rá!

Azonban csak akkor kérj, ha valóban időre van szükséged, mert annak nincs értelme, hogy időt kérsz, majd nem is foglalkozol a dologgal.

Mielőtt reagálsz, döntsd el, hogy jogos-e a kritika!

A legtöbb ember azonnal védekezni kezd, amit kritikát hall a viselkedésére vagy a munkájára. Az első lépés, hogy ezt megakadályozd! Ez csakis akkor fog sikerülni, ha felismered, hogy Te is számtalanszor elkövetted már ezt.

Védekezés helyett először arra koncentrálj, hogy pontosan megértsd, miről is beszél a másik fél!

Ismételd el a saját szavaiddal összegezve, hogy 100%-ig biztos lehess abban, hogy valóban azt szerette volna mondani, amit értettél, illetve hogy a másik fél is megbizonyosodjon arról, érted Őt.

Csak ezután fogod tudni eldönteni, hogy jogosan ért e a bírálat!

Mérlegeld a következőket:

  • Fogalmazták már meg neked korábban az elhangzott bírálatot?
  • A bírálatot megfogalmazó személy reálisan tudja felmérni a helyzetet? Minden információ rendelkezésére áll?

Hogyan reagálj a jogos bírálatokra?

Természetesen megesik, hogy a kritika, amit kapsz, teljesen jogos. Ebben az esetben az alábbiak szerint cselekedj:

1. Jogos kritika kezelése: Fogadd határozottan, magabiztosan és helyeselj!

Ez az úgynevezett hatástalanító helyeslés.

Hibáid és tévedéseid elismerése meglehetősen lefegyverző a kritikussal szemben. Nem fog tudni mit lépni rá.

De arra figyelj, hogy ne becsméreld és alázd meg magad közben!

A hibád, tévedésed elismerése lefegyverzi a kritikusod!

“Tudom, hogy túlságosan sokat beszélek.” – Ez nem a legjobb közlésmód.

Inkább így fogalmazz: “Hajlamos vagyok sokat beszélni, különösen, amikor izgatott vagyok.”

2. Jogos kritika kezelése: Határozd el, hogy mit fogsz tenni az ügy megoldása érdekében!

Milyen lépéseket teszel annak érdekében, hogy megoldódjon a megfogalmazott hiba?

Ha semmit nem akarsz tenni, mert – habár jogos a kritika – tudod, hogy szándékosan teszed az adott dolgot, akkor ezt is mondd el. (De persze vállald a következményeket.)

Ne kérj bocsánatot, ha neked titkon valójában tetszik az említett vonás! (“Igen, tudom, hogy rendetlen vagyok, ez a kreativitásom megnyilvánulása.”

Ha azonban nem tudod, hogy hogyan tudnál változtatni a dolgon, kérj nyugodtan tanácsot a bíráló személytől!

3. Jogos kritika kezelése: Köszönd meg!

A konstruktív kritika hozzájárul ahhoz, hogy jobb emberré válj. Köszönd hát meg, hogy az illető időt szánt rád. Ezzel nem csak leveszed a lábáról, hanem sokkal jobb színben tünteted fel magad.

Így minden esetleges negatív hozadékát sikeresen enyhítheted.

4. Jogos kritika kezelése: Válaszolj tömören!

Ne siránkozz, ne add az áldozatot!

És ami még fontosabb: ne merülj bele hosszú, önkritikus magyarázkodó kifogásokba! Egyszerűen csak mondd el, hogy te hogyan látod a kialakult helyzetet!

Hogyan reagálj a jogtalan bírálatokra?

Előfordulhat az is, hogy jogtalan bírálat ér. Mutatom, hogy hogyan tudod a legjobban lekezelni az ilyen szituációkat.

1. Magabiztosan és határozottan utasítsd vissza a bírálatot!

Határozottan és magabiztosan menj ellene az elhangzottaknak! Figyelj arra, hogy ne légy agresszív, lekezelő, mert az téged minősít.

2. Egyes szám első személyű közlésmódot alkalmazz!

Ne a másikat kezdd el támadni!

Fogalmazz így: “Itt valami félreértés történik!”.

3. Kérd meg, hogy ismételje el az elhangzottakat!

Ezzel rákényszeríted a bírálót, hogy újrakezdje a mondanivalóját. Rendszerint ilyenkor már sokkal nyugodtabb, higgadtabb hangnemben teszik meg.

Ezután visszatérhetsz az első ponthoz és mondhatod, hogy szedetvedett baromság, amivel vádolnak.

4. Használd a testbeszéd erejét!

Ha a bíráló hangosan és gyorsan beszél, akkor te beszélj lassan és halkabban!

Ezzel azt éred el, hogy felhívod a figyelmét az oda nem illő viselkedésére. Biztos lehetsz benne, hogy észre fogja venni magát.

5. Vizsgáld meg, hogy nem-e a bírálóra igaz az általa felhozott kritika!

Előfordulhat, hogy a frusztrációt az váltotta ki a bíráló személyből, hogy valójában Ő küzd az ellened felhozott problémákkal.

Ha van kedved vitatkozni, ezt felhasználhatod ellene, ha nincs, akkor csak szimplán jelentsd ki, hogy nem igaz, amit mond.

Legtöbbször azt kifogásoljuk a másikban, amit saját magunkban nem szeretünk.

6 egyszerű reggeli rutin, ami élvezhetőbbé teszi a reggeleidet. Töltsd le itt az eBookot!

Konklúziók

Kritika mindenkit ér az életben. Jó esetben pozitív kritikákról beszélünk, amiket fel tudunk használni az épülésünk javára, rosszabb esetben negatív rosszakaró támadásokról.

A legfontosabb, hogy az utóbbit is magabiztosan tudjuk kezelni. Ebben segít a cikk.

A legtöbb nézeteltérés a ki nem mondott feltételezésekből születik. Soha ne hagyd, hogy igazságtalan bírálat érjen, mert magaddal cseszel ki! A rossz érzéseid nem szűnnek meg attól, ha nem teszel említést róluk és nem állsz ki magadért csak azért, hogy megőrizd a békét.

Ha mindig mindenhez jó képet vágsz, félreteszed a rossz érzéseidet és mindig kedves maradsz, azzal biztosítod magadnak a feszültséget, stresszt és az ezekből adódó egészségügyi problémákat.

Mindig állj ki magadért!

Olvass még több önfejlesztő cikket és legyél napról-napra hatékonyabb, boldogabb és gazdagabb! Kattints ide még több Misztersiker cikkhez!

Még több hasznos cikk:

A cikk Sue Hadfield & Gill Hasson – Asszertivitás könyvéből tanult információk nyomán készült.