Az önbizalom növelés napjaink egyik legnépszerűbb témája. Köszönhető ez annak is, hogy az alacsony önbizalom rendkívül látványos hatással van az ember életére.

Ez nem olyan dolog, amit csak úgy el lehetne fedni, és nem is kell túlságosan gyakorlott szem ahhoz, hogy észrevegyük valakin ezeket jeleket.

Ha Te is úgy érzed, hogy van még hova fejlődnöd az önbizalom terén, akkor van egy jó hírem. Megtaláltad azt a forrást, ahol biztosan találsz erre a problémádra is megoldást. Az önbizalom elképesztő módon fejleszthető.

Nincs az a mély szint, amin alapos gyakorlással ne lehetne fejleszteni. Nem számít a kor és a nem sem, egyedül az akarat és a kitartás.

Készen állsz arra, hogy legyőzd a fejlődésed talán egyik legnagyobb korlátját?

Akkor vágjunk is bele! A cikk végére már konkrét módszerekkel fogsz rendelkezni, amiket akár már azonnal el is kezdhetsz, helyszíntől függetlenül.

önbizalom növelés
Az erős önbizalom felszabadít!

Mi pontosan az önbizalom?

Az önbizalmat gyakran keverik az önbecsüléssel és az önértékeléssel. Annak ellenére, hogy nagyon közel állnak egymáshoz, nem ugyanazt jelentik.

Az önbizalom lényegében azt jelenti, hogy bízunk magunkban. Bízunk abban, hogy meg tudjuk valósítani a céljainkat és el tudjuk érni azt, amit a fejünkbe vettünk. Az önbizalom a személy jólétének központja.

Egy összetett érzés, amire rendkívül sok tényező van befolyással. És pontosan ezért, az önbizalomhiányt egyszerű önbizalom növelő tippekkel nem lehet kezelni. Az olyan, mint amikor a fáradtságot energiaitallal vagy kávéval kezeled. Megoldja átmenetileg, de nem szünteti meg a kiváltó okot.

Ahhoz, hogy tartós és szilárd önbizalmat tudjunk fejleszteni magunkban, nem tippekre lesz szükségünk, hanem felfedni az okokat és módszeresen kezelni.

Az önbizalom semmiképpen sem összekeverendő az arroganciával, nagyképűséggel és az akaratossággal sem. Egy erős önbizalommal rendelkező embert általában az önbizalomhiánytól szenvedők szoktak arrogánsnak érzékelni.

Miért fontos az önbizalom és az önbizalom növelés?

Az önbizalom a boldog élet alapja. Nem tudunk boldogok lenni, ha nem vagyunk megelégedve magunkkal és nem érezzük, hogy az életben előre haladunk.

Aki nincs megelégedve önmagával, gyakran vetíti másokra a saját hiányosságait. Kifejezetten zavarja, ha a másiknak ‘mindig minden összejön’. Az alacsony önbizalommal rendelkező személyre jellemző, hogy nem vállal felelősséget semmiért. Sem az életéért, sem a munkájáért.

A sikeres és boldog élethez elengedhetetlen a szilárd önbizalom. A sikerhez rengeteg kudarcon és bukáson át vezet az út, ami egy alacsony önbizalommal rendelkező embert már az elején feladásra késztetne. De ez is a jobbik eset, ugyanis sokszor neki sem vág az útnak.

CIKKAJÁNLÓ: Mi a siker? A sikeres élet 5 valódi titka!

Nem kérdés, hogy önbizalomra minden élő embernek egyaránt szüksége van. Az erős önbizalom kihozza a benned rejlő képességeket.

Az önbizalomhiány azonban ritkán jelentkezik az életünk minden területén. Lehet, hogy valaki csak a munkahelyi/iskolai környezetében nem tud rendesen kibontakozni.

Tévhitek az önbizalomról

Rengeteg népszerű tévhit van, ami közel sem fedi a valóságot. Nézzük meg ezeket!

1. Tévhit: önbizalmad vagy van, vagy nincs.

Te is hallottad már biztosan azt az állítást, hogy önbizalma vagy van valakinek, vagy nincs. Ez óriási butaság. Az önbizalom egy látványosan fejleszthető szellemi tulajdonság. Számtalan példa – köztük én is – van arra, hogy ez nagyon is lehetséges.

Az önbizalom nem egy velünk született tulajdonság. Igaz, egy részét meghatározhatja az örökölt genetikánk, de nem döntő tényező. Önbizalmunk túlnyomó részét a tapasztalatainkból építjük, éppen ezért szépen formálható.

2. Tévhit: a kritika ostromolja az önbizalmat.

A különféle ‘csodatippekkel’ feltuningolt önbizalmat valóban megrengetheti hosszú távon. Azonban a biztos alapokra épített önbizalmat nem. Viszont csakis a negatív kritika lehet negatív hatással. Az építő kritikákat soha ne zárd ki, mert sokat fejlődhetsz általuk!

A negatív emberek mérgező hatással lehetnek ránk. Azonban, mivel a valódi önbizalom nem másokból fakad, nincs ennyire drasztikus hatása.

3. Tévhit: ha nagyobb önbizalmam lesz, nem fogok félni semmitől.

Félelem és izgulás nélküli állapot nem létezik. Az emberi létünk velejárója, hogy bizonyos dolgoktól félünk.

Izgulunk, amikor teljesítenünk kell. Mégpedig azért, mert ilyenkor beindul az ösztönös harcolj vagy menekülj stresszreakció.

A félelelm legtöbbször inkább azt jelzi, hogy valami számunkra igazán fontos dologról van szó. Éppen ezért az aggodalom teljesen normális érzés.

4. Tévhit: tökéletesnek kell lennem ahhoz, hogy magabiztos lehessek.

A magas önbizalom nem egyenlő a tökéletességgel. Azok, akiknek az önbizalmuk a kellő szinten van, csöppet sem tökéletesek. Sőt, ezzel teljesen tisztába is vannak.

Emberi tökéletesség nem létezik. Hiába törekedsz rá, mindig találni fogsz fejlesztendő területeket és ez így van rendjén.

5. Tévhit: nem hibázhatok, mert az károsan hat az önbizalmamra.

Sokan félnek a hibázástól, pedig egyáltalán nem kellene. A hibázás és a kudarc megmutatja, hogyan ne csináljunk valamit. Ez pedig csak a javunkat szolgálja.

A hibák csak okosabbá és erősebbé tesznek. A legtapasztaltabbak is hibáznak. A hibák teszik lehetővé, hogy napról-napra egyre jobbá válhassunk.

Minél többet hibázunk, annál sikeresebbek vagyunk. A hibáink száma azt jelzi, hogy a legfontosabbat már megtettük: elkezdtük.

CIKKAJÁNLÓ: Önbizalomhiány leküzdése 5 azonnal alkalmazható módszerrel

Önbizalom növelés lépésről lépésre

A legtöbb ember nem elégedett a saját életével és érzi, hogy sokkal többre hivatott, több van benne. Eddig a lépésig sokan eljutnak, mindezek ellenére mégsem tesznek semmit.

Ugyanazt az életet élik tovább, ugyanazokat a szokásokat és rutinokat folytatják.

Éppen ezért mondta Rita Mae Brown az alábbiakat: Az őrültség nem más, mint ugyanazt tenni újra és újra, és várni, hogy az eredmény más legyen.

1. Önbizalom növelés tipp: tegyél rendet magad körül!

Ha nincsenek rendben az alapok, akkor nem tudsz rá tartósan építeni sem. Mielőtt nekilátnál bármiféle munkának, tegyél rendet magad körül!

Ahhoz, hogy hosszú távon kitartó lehess, energiára lesz szükséged. Ez azt jelenti, hogy ha jelenleg minden napod egy kész rémálom és már a reggeli keléssel is küzdesz, először azt kell rendbe tenned.

Ennek az első lépése például az, hogy kialakítod a lehető legideálisabb környezetet a mély és pihentető alváshoz.

Ezt követi az, hogy meg kell szabadulnod minden káros és romboló szokástól. Ilyen lehetnek a különféle szenvedélyek, a mozgásszegény életmód, a kávéfüggőség, a sorozatfüggőség stb.

Olyan pozitív szokásokat kell kialakítadon, melyek szilárd alapot biztosítanak a célkitűzéseidnek. A következő pontban kicsit részletesebben is írok a célkitűzésről.

Mindennek ez az alapja, mert a maximális teljesítményt csak így tudod kihozni magadból! Ez pedig fontos lesz a továbbiak szempontjából.

Neked is meg kell tanulnod, hogy mindig Te legyél az első magad számára! Nem lehet olyan fontos semmilyen feladat, hogy a saját életed menjen tönkre miatta.

Ha egy munkahely az életedet akarja, akkor itt az idő váltani. Ha egy “barát” miatt sokkal több negatív hatás ér, mint pozitív, akkor itt az idő megszakítani a kapcsolatot. Ha egy városban egyszerűen nem érzed jól magad, akkor itt az idő csomagolni.

Ha rommá szekálnak az iskolában, akkor meg kell találni az okát és változtatni. Esetleg külső beavatkozást kérni, de végső esetben lelépni onnan.

És igen, ezeket rettentő egyszerű leírni gondolhatod magadban, persze jogosan. De azért mondom ilyen bátran, mert magam is számtalanszor megcsináltam ezeket a lépéseket. Volt olyan munkám, amit nehezen lehetett összeegyeztetni az elképzeléseimmel, így váltottam.

Az az igazság, hogy radikális lépések nélkül hiába várjuk, hogy történjen valami változás az életünkben, nem fog!

Ne halogass! Ezeket a döntéseket mind meg kell hoznod, ha javítani szerednél az életed minőségén.

CIKKAJÁNLÓ: Halogatás: így küzd le a sikeres élet esküdt ellenségét

Feladat:

Gondold át részletesen az életed! Mik azok, amik gátolnak az előrehaladásban? Mik, vagy kik azok, akik visszafognak abban, hogy az álmaid életét éld? Gyűjtsd össze ezeket a tényezőket, majd ütemezd be, hogy szépen lassan megszabadulj tőlük!

Ehhez egy gondosan felépített időbeosztásra lesz szükséged.

2. Önbizalom növelés tipp: tűzz ki célokat!

És igen. Elérkeztünk a cikk folyamán már említett, kiemelten fontos ponthoz, a célokhoz.

Ebben az esetben a célokat bátran hívhatnánk üzemanyagnak is, ugyanis ezek tartanak mozgásban bennünket.

Kitűzött célok nélkül nincsen célba érés!

Meglehetősen egyértelmű és cáfolhatatlan kijelentés. Ennek ellenére azonban fogadni mernék, hogy mégsincsenek előre kitűzött, leírt céljaid.

És bárcsak ne így lenne…

Ha nincsenek céljaid, akkor jelentősen kevesebb sikerélményben lesz részed. Sikerélményekre pedig szükség van önbizalom növelés és fejlesztés miatt is.

A sikertől való félelem a saját értéktelenségünktől való félelemnek a megnyilvánulása. A lelki nyugalom és az önbizalom feltétele, hogy tudjuk, képesek vagyunk teljesíteni az élet követelményeit.

Jó szülők, jó tanulók, sportolók, vállalkozók, alkalmazottak stb. vagyunk.

Feladat:

Határozd meg a rövid és hosszú távú céljaid! Minden reggel vagy este írd össze az elkövetkező napra vonatkozó céljaid, teendőid. Készíts egy “hosszú távú célok” füzetet, amibe levezeted, hogy mikorra és milyen célokat akarsz elérni.

Iktass be mérföldköveket és rendszeresen ünnepeld meg ezeknek az elérését! Már ez az egyszerű pszichológiai tény segíthet a céljaid elérésében.

Bővebben érdekel a célkitűzés? Olvasd el a “Célkitűzés 5 lépésben: tervezéstől a megvalósításig” című cikket!

3. Önbizalom növelés tipp: építs kapcsolatokat!

Első olvasatra talán egy kicsit ellentmondásosnak tűnhet ez a pont, hozzáteszem teljesen jogosan.

Mégis hogyan építene bárki kapcsolatokat, aki önbizalom hiánnyal küzd?!

Az az igazság, hogy nincs más választás. Az emberi kapcsolataink minősége meghatározó szerepet tölt be az önbizalmunk növelésében.

Minőségi, erős kapcsolatok nélkül soha nem lehet erős az önbizalmunk sem. Ha nincs meg a képesség, hogy kapcsolatot építsünk, fejlesztenünk kell azt.

Az emberi kapcsolatok és a kommunikáció elképesztő módon összefüggnek. Nincs felhőtlen kapcsolat kiváló kommunikációs készség nélkül és fordítva sem lehetséges.

Feladat:

Járj el különféle eseményekre, családi összejövetelekre. Nincs azzal baj, ha még félsz kapcsolatokat építeni. A gond akkor van, ha nem is teszel érte semmit, hogy ez változzon.

Kezdd kicsiben, például a közvetlen környezetedben élőkkel. Akár a szüleiddel, testvéreiddel vagy a már meglévő barátaiddal.

Törekedj arra, hogy velük alakíts ki szorosabb kapcsolatot!

CIKKAJÁNLÓ: 10 meggyőzési módszer, amivel bárkit meggyőzhetsz!

4. Önbizalom növelés tipp: alakíts ki hasznos szokásokat!

Miután rendet tettél az életedben, itt az idő megalkotni a saját rendszered. Ez az a pont, ami óriási hatással lesz a jellemedre. Sőt, nem csak a jellemedre, hanem az egész életedre.

Szokások formálásával autópilóta üzemmódba állíthatod az életed egyes folyamatait.

Az, hogy pontosan milyen szokásokat alakítasz ki, rajtad áll. Az alábbiakban láthatsz néhányat, ami pozitív hatással lesz az életedre.

Kezdjünk el írni, vagy írjuk be a / jelet egy blokk kiválasztásához

Vezess naplót!

A naplóírás sokak fejében amolyan tinédzser kori csajos hóbortnak tűnik. Pedig ennél sokkal többről van szó. Napjainkban már ez az egyik leghatékonyabb terápiás módszer. Tiszta elmét és egészséges érzelmi állapotot teremt. E két dolog, pedig a fizikai és szellemi egészségünk alapja.

Szokj rá arra, hogy rendszeresen kiírod magadból a gondolataidat. Ez leveszi a felesleges terhet az elmédről és segít produktívabbá válni. A saját naplódban rendszerezheted a gondolataidat, ötleteidet, melyek inspirálnak.

Vizualizálj rendszeresen!

Amit az elme el tud képzelni s hinni tud benne, azt meg is tudja valósítani.

-Mondta Napoleon Hill.

De mit is jelent ez pontosan? Akkor bármi lehetek, ami csak lenni akarok? Tulajdonképpen igen, ha megvan a kellő elszántságod.

A vizualizálás egy hatásos és nagyon egyszerű technika. Lényegében arra épül, hogy elképzeled magad egy adott élethelyzetben. Egy olyan szituációban, amiért jelenleg is dolgozol.

Ez a technika a számtalan helyzetben alkalmazható. Akarj profi sportoló, szakács, vagy magas önbizalommal rendelkező személy lenni, ez segít.

Húzd ki magad és mosolyogj!

A testtartás hatással van bizonyos hormonjaink szintjére is a kutatások szerint. Helyes testtartással csökkenthető a feszültség, és növelhető az önbizalom.

A megfelelő testtartás és testbeszéd növeli a teljesítményünket és magabiztosabbá tehet.

A Budapest LAB által bemutatott példa is igen jól bizonyítja ezt az állítást. Nemrégiben történt a Facebook vezért Mark Zuckerberg meghallgatása, az amerikai szenátus előtt.

Ezen a meghallgatáson Mark székén egy közel 10 cm-es párna volt. Erre azért volt szükség, hogy a Facebook vezér sokkal magasabbnak, így magabiztosabbnak tűnjön.

Kutatások bizonyítják, hogy a magas emberek általában okosabbak és jobbak a szociális képességeik. Átlagban több pénzt keresnek és jobb vezetőknek bizonyulnak.

De ez nem jelenti azt, hogy a kisnövésűeknek aggódnia kellene. A siker nem válogat. Azokhoz jön, akik megdolgoznak érte! 😉

A jókedvedet megalapozhatja az is, ha rendszeresen sportolsz. Kezdésnek például kiváló lehet a futás.

Igyál sok folyadékot!

Apróságnak tűnik, de el sem tudod képzelni, hogy ennek mekkora jelentősége van. Folyadékra szüksége van a szervezetünknek. Elképesztő pozitív változásnak lehetsz tanúja, ha szokásként beiktatod a vízivást.

Napi körülbelül 3l víz fogyasztásával sokkal aktívabb leszel. Figyelmesebb és könnyebben kelsz ki az ágyból. Puhább lesz a bőröd és sokkal energikusabbnak fogod magad érezni.

Megéri? Meg!

Feladat:

Ahhoz, hogy egy tevékenység szokássá alakuljon, 18-254 napra van szükség. Alakíts ki olyan szokásokat, melyek előre visznek az életben. Ilyen például a rendszeres mozgás, az olvasás és minden más, ami épít.

CIKKAJÁNLÓ: Szokás hatalma: így alakíts ki sikeres szokásokat!

5. Önbizalom növelés tipp: vigyázz az egészségedre!

A tested érték. És lehet, hogy már sokszor hallottad, de jobban érezheted magadat benne, ha egészséges.

Éppen ezért, figyelj rá és tartsd karban! Kezdj el sportolni és amikor csak teheted étkezz rendszeresen és egészségesen!

Feladat:

Keress a közeledben valami sportolási lehetőséget! Ez lehet edzőterem vagy akár egy focipálya is. A lényeg, hogy rendszeresen mozogj.

Kezdj el figyelni a táplálkozásodra! A mozgáson túl, az étkezés is óriási szerepet kap az egészségedben.

Kezdd el fokozatosan kivonni az étrendedből az ócska, mérgező ételeket és cseréld fel egészségesre!

Ilyen lehet a fehérkenyér, cukor, üdítő stb. Persze nem kell remeteként visszavonulni majd vizet és száraz kenyeret fogyasztani, de meg kell találni az egyensúlyt.

6. Önbizalom növelés tipp: alakítsd ki az értékrended!

Gyakran okoz önbizalomhiányos tüneteket, hogy félünk önmagunk lenni. Az, hogy félünk önmagunk lenni pedig annak köszönhető, hogy magunk számára sem egyértelmű az értékrendünk.

És mivel “azt sem tudjuk kik vagyunk”, nem tudunk mihez igazodni és nem lesz harmónia az életünkben. Ezt pedig mások is megérzik, ami beindítja az ördögi körforgást.

Értékrend az, amit fontosnak tartunk az életünkben. Olyan dolgok, amik prioritást élveznek és befolyásolják a döntéseinket.

Ilyen lehet például a család, a szabadság, az egészség, a munka, a pénz és még sok más.

Feladat:

Döntsd el, hogy számodra mik a legfontosabb dolgok az életben és mindig ennek megfelelően dönts! A megjelölt értékrendet állítsd prioritás szerint sorrendbe. Ez akkor lesz nagy segítség, amikor 2 listán szereplő dolog közül kell döntened.

Ha a családod a legfontosabb, akkor soha ne helyezd a munkát eléjük.

Ha az egészséges életmód mellett döntöttél, akkor ne hagyd magad rábeszélni egy péntek esti mekizésre.

Ne félj attól, hogy az értékrended miatt mások elutasítanak! Ez éppen ellenkezőleg történik. Sokan szeretik azokat az embereket, akik kiállnak maguk mellett. És te pontosan ilyen lehetsz!

CIKKAJÁNLÓ: Mi a siker? A sikeres élet 5 valódi titka!

Összegzés

Az önbizalom a sikeres élet alapja, éppen ezért ennyire fontos az önbizalom növelés. Nem lehetsz igazán sikeres és boldog, ha nincs helyén az önbizalmad. Ezért pedig nagyon fontos, hogy komolyan vedd a fent olvasott lépéseket!

Bízom benne, hogy a cikk segít elindulnod az úton, melyre mindig is vágytál! Azt azonban tudnod kell, hogy csöppet sem lesz egyszerű! Bíznod kell magadban, hogy meg fogod tudni csinálni!

Könnyebben fog menni, ha apró részletekre bontod és beütemezed. Például eldöntöd, hogy 2 hónapot adsz magadnak az életed rendbe rakására és így tovább. Néhány lépést a fentiek közül simán beépíthetsz a napi rutinodba is.

Mindig reális időt adj magadnak, hogy ne bukj el és tudd teljesíteni!

Tudod, hogy milyen rossz az alacsony önbizalomtól szenvedni. Folytonos gátlások és kihagyott lehetőségek. Most már megtaláltad az utat, amin keresztül megszabadulhatsz ebből a börtönből. Arra kérlek, hogy oszd meg ezt a bejegyzést azokkal, akikről úgy gondolod, hogy szüksége van rá!

Itt a közösség, ahova jó tartozni. Sokkal személyre szabottabb lépések, hogy hogyan válj napról napra eredményesebb emberré. A csatlakozáshoz kattints ide.

Ha tetszett a cikk, akkor kérlek segítsd azzal a munkámat, hogy megosztod ezt másokkal! Köszönöm!