Az önbizalomhiány abból fakad, hogy nem bízol eléggé a képességeidben, emiatt pedig kompenzálni és bizonyítani próbálod magad számára az értékeid. Ez csöppet sem szerencsés helyzet, ugyanis rendkívül sok energiát igényel.

Egy önbizalomhiánnyal küszködő ember életében nap mint nap jelentkeznek a negatív tünetek. Olyan tünetek, melyek az elszenvedője számára sokszor teljesen észrevehetetlenek, azonban egy külső szemlélőnek nyilvánvalóak.

Az önbizalomhiány alapjaiban rontja meg az ember életét, ugyanis rengeteg gátat emel az ember elé a kapcsolataiban és a karrierjében egyaránt.

Az alábbiakban megnézzük, hogy melyek a leggyakoribb tünetek, melyek azonnal jelzik, ha baj van és változtatnunk kell, valamint minden tünet mellett ott lesz az is, hogy hogyan tudod kezelni azt.

1. Önbizalomhiány jele: magyarázkodsz és igazolod önmagad!

Hányszor kaptad már rajta magadat, hogy a megszólalásod fele magyarázkodás és önigazolás?

Mondasz egy ötletet, majd a felvetés után a mondandót többi része abból áll, hogy magyarázkodsz és bizonygatod a hitelességed.

Ez egy az egyben azt jelzi, hogy egy csöppet sem hiszed el, hogy te is mondhatsz értékes gondolatot.

Ilyen például az is, amikor a mondandód hadarva és gyorsan mondod el. Felejtsd el azt, hogy neked gyorsan kell beszélned, hogy “ne tartsd fel a másikat”!

Az is fontos, amit te mondasz és nem kell minél előbb a mondandód végére érned!

Megoldás:

Próbáld meg rászoktatni magadat fokozatosan, hogy lassan beszélsz. Ezzel idővel azt fogod éreztetni magaddal, hogy igenis fontos, amit mondasz. Sőt, nemcsak magaddal, hanem a beszélgetőpartnereiddel is.

Ennek a technikának az alkalmazásához mindenképpen gyakorlásra lesz szükséged. Ezt megteheted akár a legjobb barátodda, akár egyedül, otthon a tükör előtt.

Figyeld magad, ahogy beszélsz és kezdj el hozzászokni!

2. Önbizalomhiány jele: nem állsz ki magadért!

Gyakori önbizalomhiányra utaló jel az is, amikor nem mersz, vagy nem akarsz kiállni önmagadért.

Betegesen kerülöd a vitákat és igyekszel mindent úgy csinálni, hogy még véletlenül se kelts megbotránkoztatást másokban.

Fogalmazhatnék úgy is, hogy nem mered felzavarni az álló vizet, ezért sokszor könnyen beadod a derekad és elengeded az ötleteid.

Ez összefügg azzal is, hogy az önbizalomhiánnyal küzdök egyenesen irtóznak a kritikától. Sokszor nem tudják elfogadni a kritikát és akár napokig is rágódnak egy-egy “beszóláson”.

Az önbizalomhiánnyal küszködők mindenáron próbálják elkerülni a konfliktusokat. A “békesség kedvéért” felrúgják a nézeteiket egy-egy dologgal kapcsolatban. Ezek a rendszeresen elfojtott gondolatok pedig folyamatosan emésztik belülről az illetőt.

De nem mehetünk el az önbizalomhiánnyal küzdők munkahelyi élete mellett.

  • Az önbizalomhiánnyal küzdő alkalmazott folyamatosan elismerést és dicséretet vár a kollégáitól.
  • Képes – akár rendszeresen – extrém túlórákat vállalni, hogy mindenkinek megfeleljen.
  • Nem meri megosztani az ötleteit mondván, úgy sem érdekel senkit.
  • Kerüli a konfrontációt mindenkivel, még akkor is, ha egyértelműen igaza van.

Megoldás:

Vállald fel magad bátran! Ha valamiről más véleményed van, mondd ki, különben napokig emészteni fog! Nem attól leszel értékes, ha ugyanolyan vagy mint a többiek, éppen ellenkezőleg.

Jöjj rá ki vagy, majd csináld tudatosan! Ne félj attól, hogy elutasítanak a véleményed miatt! Ez garantálja majd, hogy társaságban is jól érezd magad.

3. Önbizalomhiány jele: igénytelen vagy!

El sem hiszi az ember, hogy ez is egy erősen önbizalomhiányra utaló jel, pedig így van.

Azt gondolnánk, hogy az önbizalomhiánytól szenvedők, dolgoznak azért, hogy makulátlanok legyenek. Ám mi sem állhatna távolabb az igazságtól!

Az önbizalomhiánnyal küzdő emberek rendszerint elhanyagolják a külsejüket és a környezetüket.

Nem fordítanak kellő figyelmet a személyes higiéniájukra, mert amúgy sem tartják magukat sokra.

Ha nem fordítasz kellő figyelmet magadra, azzal azt jelzed a tested számára, hogy nem fontos. Nem fontos annyira sem, hogy időt tölts vele, ezért nem is töltesz.

Nem kell a legújabb ruhákat megvenni és hetente fodrászhoz, körmöshöz járni, de az alapvető higiéniára mindig figyelj!

Megoldás:

Meg kell értened, hogy a tested érték, éppen ezért törődést igényel. Az igényesség fejlesztéséhez nem pénzre, sokkal inkább elhatározásra van szükség.

4. Önbizalomhiány jele: dicsekvő és nagyképű vagy!

Az önbizalomhiánytól szenvedők mindig bizonyítani próbálnak. Az ilyen embereket sokszor láthatod “ki tud nagyobbat mondani” versenyek résztvevőjeként.

Kérkedik a vagyontárgyaival, melyeket gyakran hitelre vásárol. De ugyanúgy az elért eredményeivel, családjával és igazából bármivel, amivel csak tud.

Az önbizalomhiányukat gyakran próbálják nagyításokkal, füllentésekkel enyhíteni. Jellemző rájuk az önigazolás és magyarázkodás is.

Megoldás:

Ne hidd, hogy a környezeted szereti, ha folyton arról beszélsz, mekkora király vagy. Lehet, hogy te úgy látod, mert például nevetnek rajta, vagy helyeselnek, de hidd el hosszú távon nem élvezik!

Fejezd be az állandó dicsekvést és kezdj el mások felől érdeklődni. Tanuld meg az odafigyelés technikáját és sokkal jobb beszélgetőpartner lesz belőled.

5. Önbizalomhiány jele: nem jók az emberi kapcsolataid!

Az emberi kapcsolataink minőségét nagyban befolyásolja az önbizalmunk és fordítva is igaz.

Nem tudunk mély érzelmi kapcsolatokat kiépíteni másokkal, ha nincs helyén az önbizalmunk.

Az önbizalomhiánnyal küzdő emberrel sokszor nem élvezetes az időtöltés. Éppen ezért lehet, hogy sokkal kevesebb barátja van, ami csak ront a helyzetén.

Megoldás:

Az önbizalom növelés kulcsfontosságú lépése, hogy megtanuljunk erős emberi kapcsolatokat kialakítani. Folyamatosan fejleszd magad. Járj társaságba, dolgozz keményen és pihenj rendszeresen!

Ha jó kapcsolatokat szeretnél kialakítani másokkal, először magaddal kell megbarátkoznod. Az önbizalom pedig ebben segít neked.

CIKKAJÁNLÓ: Önbizalom növelés 6 azonnal bevethető lépésben

Konklúzió

Az önbizalom a sikeres élet alapja, éppen ezért ennyire fontos az önbizalom növelés. Nem lehetsz igazán sikeres és boldog, ha nincs helyén az önbizalmad.

Tudnod kell, hogy az önbizalomhiány leküzdése csöppet sem lesz egyszerű, ezért bíznod kell magadban, hogy meg fogod tudni csinálni!

Könnyebben fog menni, ha apró részletekre bontod és beütemezed. Például eldöntöd, hogy 2 hónapot adsz magadnak az életed rendbe rakására és így tovább. Néhány lépést a fentiek közül simán beépíthetsz a napi rutinodba is.

Mindig reális időt adj magadnak, hogy ne bukj el és tudd teljesíteni!

Tudod, hogy milyen rossz az alacsony önbizalomtól szenvedni. Folytonos gátlások és kihagyott lehetőségek. Most már megtaláltad az utat, amin keresztül megszabadulhatsz ebből a börtönből.

Itt a közösség, ahova jó tartozni. Sokkal személyre szabottabb lépések, hogy hogyan válj napról napra eredményesebb emberré. A csatlakozáshoz kattints ide.

Ha tetszett a cikk, akkor kérlek segítsd azzal a munkámat, hogy megosztod ezt másokkal! Köszönöm!