Általánosságban véve már írtam egyszer a hatékony célkitűzés mikéntjéről. Ebben a cikkben említettem a SMART célokat is, de csak felületesen. Most viszont mindent leírok, amit a SMART célokról illetve a SMART célkitűzésről tudnod érdemes.

A cikkben megmutatom azt is, hogyan tudod a leghatékonyabban alkalmazni az élet bármely területén ezt a technikát, legyen szó céges ügyekről vagy éppen a magánéletedről.

Akkor javaslom a cikk olvasását, ha rá tudsz szánni most 10 percet. Egyéb esetben inkább mentsd el a könyvjelzők közé és térj vissza egy alkalmasabb időpontban! ;)

6 reggeli rutin, ami garantáltan élvezhetővé és sokkal produktívabbá teszi a reggeleidet. Több mint 10 oldalas INGYENES eBook, konkrét tippekkel. Kattints ide a letöltéshez!

Lássunk is neki!

Miért lesz jó Neked, ha SMART célokat tűzöl ki?

Mielőtt kifejteném pontosan, hogy mi is egyáltalán a SMART célkitűzés, mik a SMART célok és mitől is lenne smart egy cél, nézzük meg, hogy miért van szükséged rá.

Elcsépelt mondás, hogy a célok lényegében munkásruhába bújt álmok, de valahol nagyon is igaz. Az álmaink kezdetleges célok, legalábbis könnyen azzá alakíthatók a SMART célkitűzés segítségével.

Le akarunk fogyni, el akarunk jutni Amerikába, több ügyfelet vagy eladást akarunk a cégünknek.

Ezek mind álmok, de ha tervet gyártunk a megvalósításukra, akkor már célok.

CIKKAJÁNLÓ: Célkitűzés 5 lépésben: tervezéstől a megvalósításig

A legtöbb cél esetében azonban sajnos nem szakítjuk át a képzeletbeli célvonalat. Idő előtt elillan a lelkesedésünk, kifogy belőlünk a szusz és meghátrálunk. Biztosan neked is számtalan álmod, félbehagyott terved van talonban.

Ha most megkérdeznélek, legalább 3 “de jó lenne” dolgot tudnál felsorolni, amire mindig is vágytál, de soha nem vetted rá magadat, hogy megvalósítsd, vagy ha el is kezdted, félbehagytad.

Igazam van?

Ezen a ponton jönnek képbe a SMART célok és úgy önmagában a SMART célkitűzés.

smart célkitűzés
Smart célok kitűzése

A céljainkat legtöbbször csak úgy kitűzzük a “levegőbe”. Lefogyunk, leszokunk a dohányzásról, ennyi. Általában nem boncolgatjuk tovább, hogy miért, mikor, hogy honnan indulunk és a legfontosabbat sem: mégis hogyan tesszük meg?

Ez az oka annak, hogy a legtöbb ember nem éri el a kitűzött céljait, hogy az újévi fogadalmak jelentős része néhány nap alatt a feledés homályába vész. Valamint annak is, hogy folyamatosan csak halogatunk, nem haladunk előre és el sem kezdjük a céljaink megvalósítását.

A levegőbe kitűzött célok ellen még a jól meghatározott napi rutin se ér semmit.

CIKKAJÁNLÓ: Napi rutin: hogyan teszi könnyebbé az életed?

Már tudjuk, hogy miért van rá szükségünk, de nézzük meg, mit is jelentenek pontosan a SMART célok!

Mit jelentenek a SMART célok?

Hogyan lehet egyáltalán egy cél smart? Miben különbözik a SMART célkitűzés a szimpla célkitűzéstől? Van-e egyáltalán különbség, vagy csak egyszerűen fancy azt mondani, hogy SMART célok és ez is egy újabb menő kifejezés?

A SMART egy mozaikszó. SMART, azaz: Specific – konkrét, Measurable – mérhető, Achievable – megvalósítható, Relevant – reális, Time-based – időhöz kötött.

Smart célok
Smart célok

Így már mindjárt világosabb lehet számodra, hiszen elég beszédes önmagában az elnevezés is. Ez az 5 feltétel alakítja a célodat SMART céllá. Tehát a kitűzött célod legyen: kellőképpen konkrét, mérhető, teljesen reális illetve legyen a megvalósításnak végső határideje.

Ugye, hogy nem is olyan nehéz?

Ha logikusan átgondolod, ezek a kritériumok valóban sokkal “közelebb” hozzák a kitűzött céljainkat. Kézzelfoghatóbbá és az agyunk számára sokkal felfoghatóbbá alakítják.

Egy SMART célnak már azonnal tudod, hogy hogyan állj neki, ezért ha így tűzöd ki a céljaidat, hamarabb el is érheted őket.

Hogyan tűzz ki SMART célokat?

Most nézzük meg, pontosan hogyan is tudod alkalmazni a SMART célkitűzést, vagyis hogy alakíthatsz át egy szimpla célt SMART céllá. Kettő példát fogok mutatni, egy olyat, ahol céges célokat alakítunk SMART célokká és egyet, ahol magánéleti célokat. (A cikk további részében majd többet is mutatok.)

Kezdjük tehát a céges célokkal!

SMART célkitűzés vállalkozások esetében

Tegyük fel, hogy a prémium marketing tanácsadó vállalkozásodat szeretnéd feljebb skálázni. A célkitűzésed az, hogy több pénzt akarsz keresni. Nézzük ennek a SMART célkitűzéssel megoldott változatát!

Több pénzt szeretnél keresni a vállalkozásoddal.

Egy lépéssel a SMART célok felé: több fizető ügyfelet szeretnél szerezni.

Ebből az következik, hogy azon az elemen kell dolgoznod, ami az új ügyfelek behozataláért felelős.

Ez egy tanácsadó vállalkozás esetében lehet például PPC hirdetés, Inbound marketing eszköz, vagy akár sales tevékenység is.

Én az egyszerűség kedvéért Inbound marketing eszközökkel fogok példát konstatálni. (Inbound marketing eszköz például: blogolás, email marketing). Emellett pedig példa számokat fogok használni és feltételezéseket teszek. Te egészítsd ezt a saját számaiddal!

Így néz ki a feladat SMART célokra bontva:

Specific – konkrét: heti 2 új cikket fogok publikálni a céges blogon a meghatározott kulcsszavakra, mert ez lesz felelős azért, hogy heti szinten több új ügyfél kérjen ajánlatot.

SMART célok tekintetében: több pénzt szeretnék, ezért több fizető ügyfélre van szükségem. Az “elemzésem” során kiderült, hogy a blogból érkezik a legtöbb ajánlatkérés, ezért ezen a szálon megyek tovább. Ahhoz, hogy több látogató érkezzen a blogra, több kulcsszóra kell találatot szereznem – vagy a régebbi cikkeket optimalizálni.

Ezért készítek egy alaposan kidolgozott tartalommarketing naptárat és hetente 3 szakmai cikket fogok publikálni a blogomon, az előre kitűzött kulcsszavakra pályázva. A cikkek publikálása mellett a funnel többi lépcsőfokát is fejlesztem, hogy a forgalmat új ügyfelek formájában tudjam realizálni. (A cikkekkel például email címeket is gyűjtök, hogy tovább tudjam lendíteni a folyamatban az olvasókat emailek segítségével.)

Ennél a pontnál légy konkrét, amennyire csak tudsz! A konkretizálás során határozd meg, hogy pontosan mit és hogyan akarsz elérni!

És a legfontosabb: OK-OKOZAT! Mindig az OKon dolgozz, sose az okozaton! Az okozat jelen esetben az, hogy több pénzt keresel a vállalkozásoddal, de ezen önmagában akkor tudsz dolgozni, ha tudod, hogy minek köszönheted.

Measurable – mérhető: hetente 2 új cikket kell írnom. A cél innentől az, hogy több cikket írjunk, ami nagyobb bevételt generál. Ez egyértelműen mérhető. Feketén-fehéren látni fogod, hogy mikor írtál meg kettő darab cikket.

A mérhetőséget úgy a legegyszerűbb előteremteni, ha célszámot társítasz az elérni kívánt cél mellé.

Ahogy láthatod, egymásra épülnek a SMART célok elemei. Mivel konkrét célod van, ezért tudod mérni is.

Achievable – elérhető: nem tudsz 100 cikket megírni 1 nap, maximum négyet, de ez is necces.

De ez a pont relatív és csakis tőled függ! Te fogod érezni, hogy mi reális és mi nem az számodra. Amondó vagyok, hogy minden csak döntés kérdése. Bármire képes az ember, ha elhatározza magát.

Legyél mindig optimista, de maradj a földön. Nem érsz el vele semmit, csak csalódást okozol magadnak azonfelül olyan mércét állíthatsz fel, amiről te sem hiszed el, hogy meg tudod ugrani.

Relevant – releváns: azaz legyen összeegyeztethető a céljaiddal. Olyan célokat válassz, amelyekért szívesen dolgozol éjt nappallá téve.

Time-based – időhöz kötött: például: 2021.12.31-ig szeretném elérni. Ez időhöz kötés. Minden célodhoz tűzz ki határidőt, amire szeretnéd elérni. Ez teszi az álmokat célokká.

Egyéb SMART célok

A következőkben mutatok még 3 példát, hogy tisztán lásd, mennyivel egyszerűbb és hatékonyabb SMART célokat használni.

A célok elérését automatizálhatod is. Ezeket szokásokkal tudod megtenni. Ha egy bizonyos tevékenységet – például az egészséges étkezést – szokássá alakítod, sokkal könnyebben elérheted.

CIKKAJÁNLÓ: Szokás kialakítása 4 lépésben egyszerűen

Le akarok fogyni

A SMART célok:

Specific – konkrét: 15 kilót akarok fogyni 3 hónap alatt. Ezért minden héten négyszer fogok futni, hétfőn, szerdán, pénteken és szombaton, 18:00-19:00 között.

Ha rossz idő lesz, akkor 30 percet ugráló kötelezem és megcsinálok 5×20 felülést. Emellett rendbe teszem az étkezésem, ami azt jelenti, hogy napi ötször fogok étkezni. Reggelizem, tízóraizom, ebédelek, uzsonnázom és vacsorázok.

Az alapanyagokat innentől alaposan megválogatom.

Measurable – mérhető: 15 kilót szeretnék fogyni, 3 hónap alatt. A diétát és az edzést 2021.01.01 dátummal kezdem és 2021.03.31 dátummal fejezem be. Ezen idő alatt minden héten lemérem a súlyomat és centiket mérek a combomon, derekamon és a mellkasomon.

A haladást ezen számok fogják mutatni.

Achievable – elérhető: 3 hónap alatt 15 kilót fogyni nagyon is reális, de látni fogod már az első hónap után.

Relevant – releváns: ez a cél attól lesz releváns, hogy elhatározod, mindent bele adsz annak érdekében, hogy sikerüljön. Teljes átalakuláson mész keresztül testileg és lelkileg egyaránt.

Time-based – időhöz kötött: A diétát és az edzést 2021.01.01 dátummal kezdem és 2021.03.31 dátummal fejezem be. Mindössze 3 hónapot adok magamnak arra, hogy megszabaduljak 15 kilótól.

2021.03.31-ig 15 kilóval könnyebbnek kell lennem.

Több pénzt akarok keresni

A SMART célok:

Specific – konkrét: havonta 700.000 Forintot akarok keresni. Ennek érdekében a jelenlegi főállásom mellett, ahol 400.000 Forintot keresek, alapítok egy egyéni vállalkozást és webshopot indítok.

A webshopban eszközöket fogok árulni, amik segítenek a méhészeknek a tevékenységükben. Ezzel a webshoppal 12 hónap alatt elérem, hogy havonta fixen 300.000 Forint tiszta profitra tegyek szert.

Így 2022.01.31-re már havonta nettó 700.000 Forintot fogok keresni.

Measurable – mérhető: havonta nettó 300.000 Forint plusz bevételre van szükségem ahhoz, hogy elérjem a kitűzött célomat. Havonta átlagosan 25.000 Forinttal kell növelnem ahhoz a bevételeimet, hogy a kitűzött határidőre teljesüljenek a számok.

Achievable – elérhető: olyan webshopot válaszottam, ami koherens a szakmámmal és nincs hatalmas verseny a piacon. Emellett arra is ügyeltem, hogy minőségi szolgáltatást tudjak nyújtani. Ezek teszik lehetővé azt, hogy objektíven ítélve is nagy esély van a cél elérésére.

Ezt az általam kérdezett üzleti tanácsadó is megerősítette.

Relevant – releváns: méhésznek tanultam, évekig voltam őstermelő. Imádom a méheket és mindent tudok a témáról. Ez garantálja azt, hogy a piac hitelesített szakértőjévé lépjek elő.

Time-based – időhöz kötött: időhöz kötöttük, hogy mikorra akarjuk elérni a nettó 700.000 Forintos bevételt. Ez a dátum 2022.01.31, tehát 1 év alatt fogjuk elérni ezt a célt.

Meg akarok tanulni gitározni

A SMART célok:

Specific – konkrét: el akarom játszani az összes KISS számot szólógitáron, emellett szeretnék megtanulni improvizálni is. Ezt a már meglévő szólógitáromon fogom gyakorolni heti négyszer, hétfőn, kedden, szerdán és szombaton.

A gyakorlásban egy profi tanár lesz segítségemre. Erre 5 hónapot adok magamnak. Ez az 5 hónap 2021.01.01 és 2021.06.30 között lesz.

Measurable – mérhető: 5 hónapom van megtanulni alapszinten gitározni és eljátszani az összes KISS dalt. Havonta legalább 10 dalt kell megtanulnom ahhoz, hogy tartani tudjam a határidőt.

Achievable – elérhető: profi tanár segítségével sikerülni fog. Van érzékem a zenéhez.

Relevant – releváns: 10 évet zongoráztam ezelőtt, mindenem a zene.

Time-based – időhöz kötött: 2021.06.30-ig kell elérnem a célt. Ez 5 hónap.

Érted már a SMART célok lényegét? Ugye, hogy sokkal kézzelfoghatóbbá, egyszerűbbé teszi az egész tervet, ha így tűzöd ki a céljaid?

A SMART célkitűzés minden területen alkalmazható. A fentiekben láthattál példát céges célokra és magánéleti célokra egyaránt.

Hasznos tippek SMART célkitűzéshez

Ahogy már fentebb is írtam, az “Úgy érzed, soha nincs időd semmire? Íme, a helyes időbeosztás titka!” című cikkben már kifejtettem néhány célkitűzéssel, időbeosztással kapcsolatos tippet, amelyek segítenek a hatékonyságod növelésében.

1. Fókuszálj, fókuszálj, fókuszálj!

Igen, ez valóban ennyire fontos, hogy háromszor kellett leírnom. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a legtöbben azért adják fel, mert nem fókuszálnak eléggé.

Nem szívvel-lélekkel űzik azt, amibe belefogtak. Nem járja át Őket eléggé az, amivel éppen tevékenykednek. Óriási hiba!

Ha valamit el akarsz érni, akkor 100%-os erőbedobásra lesz szükséged. Jelen kell lenned, hiszen a Te életedről, a Te jövődről van szó.

2. Készíts motivációs mappát!

Hiába a SMART célok, a kitartásodat ez nem erősíti. Ha nem lebeg folyamatosan a szemeid előtt a cél, fel fogod adni. Készíts motivációs mappát, amiben kifejted képekkel, szöveggel, hanganyaggal vagy bármivel amivel tudod, hogy miért akarod pontosan elérni az adott célt!

Amikor úgy érzed, hogy fel akarod adni, csak pillants bele. Nézd át, hogy pontosan miért is kezdted el, mi járt a fejedben, amikor nekifogtál az adott célnak.

Ez a motivációs mappa lehet egy egyszerű kockásfüzet, amibe szöveget írsz vagy képeket ragasztasz, de talán egyszerűbb, ha például egy Google Drive mappát készítesz. Itt tudsz létrehozni szöveges és képes tartalmakat egyaránt, ráadásul nem tűnik el és mindig Nálad lehet.

3. Csatlakozz egy mesterelme csoporthoz!

Mastermind, azaz mesterelme csoport. Ha még soha nem hallottál róla, akkor néhány mondatban kifejtem Neked, hogy miről is van szó.

A mesterelme csoport célja az, hogy egy bizonyos témában, szakmában összegyűjtse azokat az arcokat, akiktől tanulni lehet valamit. Azokat, akik vezérei a saját szakterületüknek.

A mesterelme csoport tagjai megosztják egymással a szaktudásukat, kapcsolataikat, ötleteiket, meglátásaikat.

Ennek az az értelme, hogy így “összeadódik” a kis csoport tudása, kapcsolatrendszere és sokszoros hatékonyságot biztosít a csoport tagjainak.

Képzelj el egy csoportot, ahol több szektorból vannak sikeres vállalkozók, könyvelők, marketingesek, jogászok, mérnökök és mindenféle szakértő. Ugye, hogy mekkora ereje tud lenni egy ilyennek?

Ilyen körökben a bizalom és az őszinteség alapelvek. Közös célok, célkitűzések és megvalósítás.

4. Írd le a céljaidat!

Ha már olvastál célkitűzés témában, akkor már biztosan találkoztál ezzel a tanáccsal, hogy írd le a céljaidat. A legtöbb esetben soha nem indokolják meg, hogy mi ennek az oka. Emellett pedig rendre kihagynak egy nagyon-nagyon fontos információt.

Nem elég pusztán leírnod a céljaidat. Hatásos, de nem elég. A lapon, amire a céljaid írod, egészen pontosan ezekre a kérdésekre adj választ:

  • Mi az a cél, amit el akarsz érni konkrétan?
  • Miért akarod elérni?
  • Mikorra akarod elérni?
  • Hogyan, milyen tevékenységek segítségével fogod elérni?

Azért muszáj leírnod a kitűzött céljaidat, mert így fognak rögzülni, így fogod látni pontosan, hogy mi felé haladsz. Emellett a célok leírásának a tudatalattira is hatása van.

5. Fejleszd az önbizalmad!

Ahhoz, hogy elérd a céljaidat, önbizalomra lesz szükséged. Ha nem bízol eléggé magadban, az folyamatosan hátráltatni fog és visszahúz az úton.

A céljaid elérése közben számtalan olyan lesz, hogy a sarkadra kell állni és neki kell feszülni valaminek. Éppen ezért, ha önbizalom hiánnyal küszködsz, a legjobb, ha mielőbb elkezdesz dolgozni rajta.

Ebben a cikkben összegyűjtöttem mindent, ami segíteni fog az önbizalom növelésben.

6. Alkalmazd a napi rutin erejét!

Akkor fogsz tudni hatékonyan haladni a céljaid felé, ha a kezedben tartod a hétköznapjaidat. Azzal, hogy egy gördülékeny napi rutint állítasz magadnak, pontosan ezt teszed.

A napi rutin nem egyenlő azzal, hogy bekorlátozod magad és pontról pontra leírod a napi teendőid. Annak szerintem nincs értelme, mert úgysem tudod tartani magadat hozzá. Mindig lesznek olyan dolgok, amik felforgatják az előre megírt rendet.

A leghatékonyabb megoldás erre, ha napokban gondolkodsz és délelőttre, illetve délutánra osztod a teendőidet.

7. Győzd le a halogatást!

Halogatás, a sikeres emberek mumusa. Mindenkivel előfordult már életében, hogy halogatott valamit. A legtöbben nincsenek tudatában, hogy ennek milyen negatív hatásai vannak az életünkre nézve.

A halogatásnak számtalan oka lehet. Halogatunk, ha a ránk váró feladattól félünk. Halogatunk, ha nem rendelkezünk elegendő információval és halogatunk, ha nem vagyunk urai az időnknek.

CIKKAJÁNLÓ: Halogatás: 5 lépés, amivel könnyen leküzdheted

Konklúziók

SMART célok, tehát konkrétak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek. Akkor van rájuk szükséged, ha valóban szeretnéd elérni a céljaidat és egy sokkal konkrétabb megoldást szeretnél alkalmazni erre.

A SMART célok megtervezésével egy átlátható “térképet” kapsz, amely elvezet az eredményekig.

Kérdéseid vannak, vagy személyre szabott tanácsokra van szükséged? Beszélgessünk! Írj Nekem a mate [kukac] misztersiker.hu email címre! (Az első 30 perces tanácsadás ingyenes.)

Ezek a cikkek is tetszeni fognak:

Csatlakozz a Misztersiker Facebook csoporthoz és tartozz egy céltudatos, sikerorientált, pozitív közösséghez! Exkluzív tartalmak, élő bejelentkezések és egyéb extrák. Kattints ide a csatlakozáshoz!