4 hatékony tipp a telefonfüggőség ellen

A telefonfüggőség (nomofóbia) egy közismert dolog és sajnos egyre több embert érint manapság. A legrosszabb benne, hogy sokan fel sem ismerik a tünetek alapján. Ha felismerik, akkor nem veszik elég komolyan és kezelés helyett elbagatelizálják.

Bizonyított tény, hogy a túl sok kockulás rossz hatással van az önbizalmunkra, a kapcsolatainkra, sőt még a produktivitásunkat is negatívan befolyásolja.

Ajánlott cikk: Önbizalom növelés 6 azonnal bevethető lépésben

A telefonozás közvetlenül hozzájárul ahhoz is, hogy ne foglalkozzunk az unalmasnak bélyegzett dolgokkal és elkezdjük azokat halogatni.

Ajánlott cikk: Halogatás: a sikeres élet esküdt ellensége

Az cikk konkrét és azonnal bevethető tippekkel segít neked felvenni a harcot a telefonfüggőséggel.

A telefonfüggőség jelei

1. Telefonfüggőség jele: Folyton a kezedben van a telefonod!

Nem telik el úgy perc, hogy ne lenne a kezedben a telefonod? Iskolában, munkahelyen, ahol csak lehet a kezedben fogod, kiteszed az asztalra?

Folyamatosan rajta tartod a szemed és amikor villan egyet máris nyúlsz érte?

Ez bizony a telefonfüggőség egyértelmű jele.

2. Telefonfüggőség jele: Feszült vagy, ha nincs nálad a telód!

Éreztél már olyat, hogy ideges és feszült vagy, amikor nincs nálad a telefonod?

Na most nem arról beszélek, amikor beparázol, hogy elvesztetted, hanem inkább arról, amikor például olyan tevékenységet végzel, ami közben nem tudsz telefonozni, és fizikailag is feszült leszel ezalatt.

Sőt, szabályosan felidegesít az is, ha merül a telefon, vagy fogyóban az adatkereted.

Ez a jelenség is arra utal, hogy gondjaid vannak a telefon hanyagolásával.

3. Telefonfüggőség jele: Néhány percenként csekkolod az értesítéseket!

Amikor kezedben van a telefonod, akkor folyton azt bámulod, hogy történt-e valami?

Ha felvillan a teló, egyből nyúlsz érte, majd néhány percig le sem teszed, amíg végig nem görgetted az instát és a Facebookot?

Mondanom sem kell, de ez is egy meggyőző jele a telefonfüggőségnek!

4. Telefonfüggőség jele: Elfelejtesz dolgokat, miután a kezedbe veszed a telefonod!

Volt már veled valaha, hogy kiterveltél valamit – például, hogy kifújod az orrod – majd felvillant a telód, megnézted az értesítést, akár még reagáltál is az érkező üzenetre és teljesen elfelejtetted, amit azelőtt akartál?

Hát… ha hiszed, ha nem, ez is azt bizonyítja, hogy kicsit visszább kellene venned a telefonhasználatból!

Akinél legalább kettő igaz, annak ideje foglalkoznia magával az okostelefonja helyett, ugyanis fóbiától szenved.

6 egyszerű reggeli rutin, ami élvezhetőbbé teszi a reggeleidet. Töltsd le itt az eBookot!

A telefonfüggőség káros hatásai

Mivel teljesen új korszakot élünk, nem igazán vannak még olyan emberek, akiken egyértelműen bizonyítható az okostelefonok káros hatása.

De általánosságban elmondhatjuk, hogy azok, akik rendszeresen napi több órán át a készüléküket bújják:

  • romlik a kapcsolatépítő és fenntartó képességük,
  • romlik a testtartásuk a folyamatos lefelé bámulásnak köszönhetően,
  • fokozatosan gyengül a látásuk,
  • idővel unalmassá és kedvtelenné válnak,
  • ingerszegény életet élnek.

A tünetek persze embertípustól függően másként jelentkeznek. Sokat számít, hogy valaki a rendszeres telefonozás mellett milyen életet él.

Lássuk a megmentő tippeket!

1. Tipp telefonfüggőség ellen: Kapcsolj ki minden értesítést!

Igen, mindet!

Nincs is annál rosszabb, amikor egy perc nyugtod nincsen, mert valaki szeretne valamit Messengeren, Viberen vagy pedig jelez a Farm Simulator, hogy éppen megéheztek a malacok.

Ezek az értesítések fokozatosan figyelmetlenné és szétszórttá tesznek!

Nem te fogod beosztani az idődet, hanem a telefon és mások fognak ide-oda taszigálni az értesítéseik által.

Ha kikapcsolod az értesítéseket, akkor azzal azt éred el, hogy akkor nézel meg egy alkalmazást, amikor Te magad akarod és nem pedig akkor, amikor valami haszontalan értesítés jön.

Ha valami fontos, akkor úgy is meg fogod nézni, ha nem az, akkor pedig ráér majd akkor, amikor lesz rá időd.

2. Tipp telefonfüggőség ellen: Jöjj rá az okára!

Miért van folyton a kezedben a telefonod? Unatkozol? Gondjaid vannak társaságban? Esetleg valamilyen pótcselekvés áldozata vagy?

Amint megfejtetted az okát, sokkal könnyebb lesz megszabadulni magától a tevékenységtől is. Vizsgáld meg, hogy amikor éppen a telefonodért nyúlsz, milyen indulatok vezérelnek!

Ha például unatkozol, akkor találj ki valamilyen új, felüdítő szokást, amit be tudsz vetni hasonló helyzetekben a telefonozás helyett!

A társaságban folyton telefont nyomkodók a legtöbbször például a kínos csendtől való félelem miatt nyúlnak a telefonjukhoz. Vagy pedig szimplán azért, mert nincsen témájuk és nem akarnak unalmasnak tűnni.

Ez nem más, mint a kommunikációs és a kapcsolatteremtő képesség fejletlensége.

Egy biztos: mindennek megvan a maga oka. A Te feladatod, hogy megtaláld és kezeld azt!

3. Tipp telefonfüggőség ellen: Használd ki a technika segítségét!

A telefonokban már gyárilag benne van a képernyőidő funkció, de egyébként bármelyik store-ból letölthető ingyenesen. (Például: AntiSocial)

Ennek segítségével előre beállíthatod, melyik nap mennyi órát adsz magadnak a telefonozni.

Külön kezelhető minden egyes alkalmazás, de kategóriánként is korlátozhatod. Megadhatod például, hogy a közösségi médiának napi 1 órát engedsz.

Én például, – mivel hétköznap a munkámhoz szükségem van rá – hétvégén elég masszívan le szoktam korlátozni maximum napi 30 percre. Hétközben meg a munkához szükséges alkalmazásokról le van kapcsolva a tiltás, a többi pedig 1 órát kap.

Persze a hívás és az SMS funkcióról érdemes levenni a tiltást, de ezt mondanom sem kell.

Szuper benne, hogy ezeket a beállításokat egy kóddal tudod bebiztosítani. Azonban, ha erősen függő vagy és biztosra szeretnél menni, akkor a saját telefonodon ne te add meg azt a kódot!

Miután letelt az engedélyezett 1 óra, a telefon kéri a megadott kódot a további használathoz.

4. Tipp telefonfüggőség ellen: Szelektálj!

Melyik az az alkalmazás, amelyiket a legtöbbször használod? Az Instagram? A Messenger? Esetleg valamilyen játék? Töröld le a francba!

Nem lehet olyan fontos, hogy a szabadidődet elvegye a családodtól, a barátaidtól, a munkától vagy valami sokkal fontosabb dologtól!

Nehéz lesz meghozni ezt a döntést, de amint megtetted, már csak egy elégedett mosollyal gondolsz vissza a régi időkre.

Ha ezt meg teszed, akkor már tényleg csak azon kell gondolkodnod, hogy mihez kezdj a hirtelen felszabadult időrengeteggel. A blog olvasása például hasznos időtöltés.

6 egyszerű reggeli rutin, ami élvezhetőbbé teszi a reggeleidet. Töltsd le itt az eBookot!

Konklúzió

Az okostelefon és az internet nem rossz, de sokszor még a rutinosabb embereknek is óriási akaraterőre van szüksége, ha meg akarnak szabadulni a túl sok online jelenléttől.

A telefonfüggőség kiragad a valóságból és megakadályoz bennünket attól, hogy célokat tűzzünk ki magunk elé és azokat elérjük.

Pihenni csak úgy tudsz igazán, ha minden okoskészüléket leteszel néhány órácskára és élvezed a nyugalmat. Ha ez nem megy magadtól, akkor bizony külső segítségre van szükséged!

Bízom benne, hogy a fenti lépések segítenek neked is “lejönni” az okostelefonról!

Az élet sokkal szebb, mint gondolnád! Ne öregedj meg a képernyő előtt, mozdulj ki és ismerd meg a valóságot!

Ezek is tetszeni fognak: